Nădlac - Arad a avansat cu 40% din vară până acum, iar Sebeş - Turda a trecut de la proiectare la „lucrări pregătitoare“

Autor: Andreea Neferu 23.10.2014

Cei 200 de kilometri de autostrăzi care se află în lucru în prezent sunt insuficienţi pentru a readuce pe plus un sector al construcţiilor de infrastructură care a cunoscut în primele 8 luni ale anului un declin de 28%.



Şantierele de autostrăzi aflate în lucru în România, cu o lungime cumulată de circa 200 de kilometri şi un cost total de peste 1 miliard de euro, au evoluat diferit din ultima lună a verii, august, până în prezent, la mijlocul toamnei. Astfel, pe tronsoane pre­cum Nădlac-Arad, lotul 1 (22,2 kilo­metri), care ar trebui să fie deschis circulaţiei anul acesta, s-a lucrat la foc continuu, stadiul fizic de execuţie avansând în perioada august-octombrie de la circa 34% la 75%, în timp ce pe auto­străzi precum Sebeş-Turda, lo­turile 3 şi 4 (38,7 kilometri), avansul a constat în acelaşi interval în trecerea de la stadiul de proiectare şi pre­construcţie la cel de lucrări pregă­titoare pentru construcţia propriu-zisă, utilajele aflându-se deja pe teren, potrivit datelor transmise de CNADNR la solicitarea ZF.

Tot în această toamnă au reînceput lucrările şi pe cel de-al doilea lot al autostrăzii Nădlac-Arad (16,6 kilometri), care de mai bine de un an nu mai avea constructori după ce contractul cu firma austriacă Alpine a fost reziliat, imediat după ce aceasta a intrat în faliment la nivel internaţional şi în insolvenţă pe plan local. În septembrie, compania de drumuri a selectat noi constructori pentru acest tronson, şi anume italienii de la Astaldi şi nemţii de la Max Boegl, care de altfel lucrează şi pe primul lot al autostrăzii Nădlac-Arad. Chiar dacă în clauzele contractuale anul 2015 figurează ca termen de finalizare a celor două tronsoane din Nădlac-Arad, ministrul transporturilor Ioan Rus declara recent că porţiunea aceasta de autostradă care face legătura cu graniţa ungară şi, mai departe, cu vestul Europei, ar urma să fie gata până la finalul anului acesta.

O altă autostradă care a înaintat în perioada august-septembrie este lotul al treilea al tronsonului Orăştie-Sibiu (22,1 kilometri), care a avansat de la un stadiu fizic de execuţie de circa 82% în vară la aproximativ 91% în prezent. Din cele patru loturi ale autostrăzii Orăştie-Sibiu, lotul al treilea, construit de italienii de la Impregilo, este singurul care nu este finalizat, în contextul în care lucrările au întârziat din cauza unei alunecări de teren.

Şi tronsonul al doilea al autostrăzii Timişoara-Lugoj (25,6 kilometri), construit de italienii de la Tirrena Scavi şi Societa Italiana per Condotte D’Acqua, a ajuns la un stadiu fizic de aproape 56%, în contextul în care ar trebui să fie gata în iulie 2016, potrivit datelor transmise de CNADNR. Nu este însă clar care este avansul acestui şantier din vară până în prezent, în contextul în care CNADNR nu a transmis date privind stadiul fizic al acestuia în august. Pe tronsoanele 2, 3 şi 4 din autostrada Lugoj-Deva, care au o lungime cumulată de aproape 72 de kilometri, CNADNR susţine că în prezent se realizează lucrări de preconstrucţie, după ce în august se aşteptau autorizaţiile de construire şi, similar, pe unele porţiuni demaraseră lucrările de preconstrucţie.

Pe tronsonul de 8,7 kilometri dintre Gilău şi Nădăşelu, aflat pe Autostrada Transilvania, constructorii Spedition UMB şi Tehnostrade, ambii controlaţi de omul de afaceri băcăuan Dorinel Umbrărescu, lucrările au ajuns la un stadiu fizic de 10% în prezent, deşi antreprenorul general nu a încasat până acum nici măcar un euro din contractul de circa 59 de milioane de euro.

În total, constructorii au încasat până acum circa 240 de milioane de euro pentrru cei 200 de kilometri de autostrăzi aflaţi în lucru, care vor costa în total circa 1 miliard de euro.

În ciuda faptului că lucrările pe şantierele de autostrăzi au demarat anul acesta, în unele cazuri mai timid, în altele în forţă, industria construcţiilor rămâne în blocaj.

De altfel, absenţa unor proiecte de anvergură în infrastructura de transport şi în special în zona autostrăzilor s-a resimţit din plin în piaţa de profil în prima jumătate a anului.

În lipsa unor investiţii consistente din partea statului, construcţiile de infrastructură, un sector care ar trebui să susţină întreaga economie, au scăzut cu peste 28% în primele opt luni ale acestui an comparativ cu aceeaşI perioadă a anului trecut, potrivit datelor de la Institutul Naţional de Statistică. Per total, cheltuielile cu investiţiile ale statului au scăzut cu 18% în perioada ianuarie-august comparativ cu acelaşi interval al anului trecut, potrivit informaţiilor de pe site-ul Ministerului Finanţelor.

CNADNR a semnat anul acesta doar trei noi contracte pentru construirea de autostrăzi, şi anume loturile 3 şi 4 din tronsonul Sebeş-Turda, respectiv lotul al doilea al autostrăzii Nădlac-Arad.