Cele mai mari zece oraşe din România găzduiesc jumătate din totalul magazinelor moderne. Mega Image a „cucerit“ Capitala, Profi este campion în celelalte oraşe

Autor: Cristina Rosca 29.10.2014

Cele mai mari zece oraşe ale ţării după numărul de locuitori sunt principalul „teren de luptă“ al reţelelor de comerţ modern, atât datorită populaţiei mai numeroase, cât şi datorită puterii de cumpărare peste medie. Astfel, cei 12 retaileri internaţionali prezenţi pe piaţa locală au deschis aici aproape 700 de magazine – supermarketuri, hipermarketuri, magazine de tip discount, proximitate şi cash&carry -, jumătate din totalul de la nivel naţional. Din punctul de vedere al populaţiei, oficial, cele zece oraşe au doar  20% din totalul numărului de locuitori ai ţării, însă aici se pun bazele economiei locale, cele mai multe companii având sedii, unităţi de producţie sau alte activităţi într-unul dintre aceste centre urbane.

Bucureştiul a atras singur aproape o treime din totalul celor 1.400 de ma­gazine de comerţ modern deschise în România, retailerii pariind în continuare pe Capitală nu doar pentru că este cel mai mare oraş ca populaţie, ci şi datorită faptului că salariul mediu este cu 20% peste media naţională, iar rata şomajului este printre cele mai mici.

„Bucureştiul este singurul oraş din România care se distinge de departe de toate celelalte. Fiecare dintre cele şase sectoare ale Capitalei este mai mare decât orice alt oraş al României“, spune Alexandru Vlad, directorul general al Sel­gros, un business de circa 700 mil. euro din 19 magazine cash&carry.

După Bucureşti, Braşov şi Cons­tanţa sunt oraşele care au atras cele mai multe investiţii ale retailerilor străini. Cele două centre urbane nu sunt în top 3 ca populaţie, însă sunt cele mai im­portante poluri turistice după Capitală. Fiecare dintre cele două are peste 40 de magazine, însă acest lucru reprezintă doar 10% din totalul unităţilor din Bucureşti.

„Puterea de cumpărare peste media naţională şi apetitul crescut pentru cumpărături sunt cele care îi îndreaptă pe retaileri către aceste oraşe. Mai mult, în centrele urbane consumatorii au venituri peste medie şi educaţie peste medie astfel că preferă să meargă la cumpărături în magazinele din comerţul modern. În zona rurală consumatorii încă aleg magazinul universal“, explică Daniel Mocanu, directorul general şi acţionarul majoritar al DAAS, unul dintre cei mai importanţi furnizori de echipamente pentru hoteluri, restaurante şi magazine alimentare. DAAS va termina anul 2014 cu peste 100 de magazine utilate, dintre care zece sunt hipermarketuri. Cele mai multe unităţi rămân însă cele pe format mic, respectiv supermarketuri. „Mai mult, recuperarea investiţiei este mai rapidă în oraşele mari.“