Ce maşini pot cumpăra românii prin Prima Maşină: de la Duster 4x4 la Ford B-Max şi Toyota Corolla. GALERIE FOTO

Autor: Bogdan Alecu 04.11.2014

Programul Prima Maşină, prin care statul va garanta jumătate din creditul bancar contractat pentru achiziţia unui autoturism nou, trebuia să demareze oficial în data de 1 noiembrie, însă cu toate că a fost aprobat la jumătatea lunii octombrie de guvern prin ordonanţă de urgenţă, actul normativ indică doar preţul maxim al maşinii, de 50.000 lei plus TVA (aprox. 13.800 de euro cu TVA), dealerii auto şi băncile încă aşteaptând încă normele metodologice pentru a porni vânzările.

Ieri, Ministerul Finanţelor a publicat pe site-ul instituţiei planul programului, care momentan este supus consultării publice, acesta urmând a fi trimis ulterior spre analiză şi aprobare către Guvern. Acest lucru înseamnă practic o nouă amânare a programului.

Potrivit planului, persoanele cu vârsta cuprinsă între 18 şi 35 de ani care vor să cumpere cu credit un autoturism prin programul "Prima Maşină" trebuie să depună un avans de cel puţin 5% din preţul de achiziţie, iar în cazul celor de peste 36 de ani, inclusiv, procentajul creşte la minimum 10%. La data aprobării creditului vor beneficia de o finanţare - exclusiv dobânzile şi comisioanele bancare şi alte sume datorate de beneficiar în baza contractului de credit - care va acoperi maximum 95% din preţul de achiziţie prevăzut în factura proforma, iar statul va garanta 50% din finanţarea acordată.

Persoanele cu vârsta de peste 36 ani inclusiv la data aprobarii creditului vor beneficia de finanţare - exclusiv dobânzile şi comisioanele bancare şi alte sume datorate de beneficiar în baza contractului de credit - care va acoperi maximum 90% din preţul de achiziţie prevăzut în factura proforma. în acest caz, statul va garanta 40% din finanţare.

Pentru a beneficia de garanţia acordată de stat, persoanele fizice trebuie să îndeplinească o serie de condiţii, între care: să facă dovada că autoturismul care va fi cumpărat este nou, este produs în spaţiul intracomunitar sau provenit din import, îndeplineşte cel puţin cerinţele minime ale standardului Euro 5, este cumpărat de la o firmă care are ca obiect de activitate vânzarea autovehiculelor şi are un preţ de achiziţie care nu depăşeşte suma de 50.000 lei, la care se adaugă TVA.

De asemenea, cumpărătorul se obligă să asigure autoturismul printr-o poliţă Full Casco fără franşiză, care va acoperi cel puţin riscurile totale şi parţiale de furt şi daună, şi să nu înstrăineze maşina pe toată durata de valabilitate a garanţiei.

Programul "Prima Maşină" va beneficia în acest an de un plafon total al garanţiilor de 50 de milioane de lei.

Cu toate că vânzările de autoturisme au crescut cu 27%, piaţa auto este dominată în proporţie de peste 70% de achiziţiile realizate de companii, în timp ce persoanele fizice se îndreaptă către maşinile la mână a doua.

La nivelul populaţiei, gradul  de îndatorare este de 17%, plătind rate anuale de 27 mld. lei şi având un venit disponibil de 158 mld. lei. în plus, în afară de cardurile de credit, mai sunt 3,3 mil. de credite de consum şi ipotecare, la o populaţie activă de 5 milioane de locuitori.

Dealerii şi importatorii în continuare aşteaptă normele metodologice pentru acest program. „În piaţă deja avem dobânzi de 8-10% pentru credite auto. Una de 6% şi o perioadă de creditare de şapte ani, faţă de cinci în prezent, va reduce rata lunară cu circa 120-150 de lei. Această valoare nu va schimba piaţa auto deoarece cine se putea încadra până acum se va încadra în continuare, iar cine nu s-a încadrat, tot nu se va putea încadra“, este de părere Bogdan Florea, brand manager Volkswagen Autoturisme în cadrul Porsche România.

Spre deosebire de programul Prima Casă, avansul mic nu reprezintă neapărat o veste bună pentru clienţi. „Spre exemplu, noi am lansat împreună cu Porsche Bank un program de finanţare cu avans zero, dar clienţii în continuare preferau să plătească avans deoarece astfel obţineau rate lunare mai mici“, a afirmat Florea.

Pe piaţa locală sunt comercializate în prezent cel puţin 30 de modele auto care se pot încadra sub pragul de aproximativ 13.800 de euro cu TVA. Dintre acestea Dacia vine cu cea mai mare ofertă, pragul fiind suficient inclusiv pentru SUV-ul Duster, care poate fi achiziţionat în echiparea de bază dar cu motor pe benzină de 105 CP şi tracţiune integrală. De asemenea, Ford va veni cu modelul B-Max produs la Craiova, alături de Fiesta şi Focus.

În cazul Volkswagen, cel de-al doilea cel mai bine vândut brand de import, doar două modele pot fi achiziţionate în cadrul programului.

Singurul model 4x4 disponibil în acest program este Dacia Duster cu motorul pe benzină de 1,6 litri, dar cu echiparea de bază, care nu include nici aer condiţionat şi nici echipamente precum geamuri electrice sau închidere centralizată. Printre cele mai bine echipate automobile sub pragul de 13.800 de euro sunt cele de clasă mică.