Bulrom Gas: Piaţa de GPL auto a fost afectată de criză şi de programul Rabla, dar din 2011 îşi revine treptat

Autor: Roxana Petrescu 16.11.2014

Piaţa de GPL auto a scăzut cu circa 8% în perioada 2008-2009, afectată de criză şi de programul Rabla care a dus la înlocuirea multor Dacii vechi, dar a început să-şi revină uşor din 2011, spune Dan Coflea, director co­mercial în cadrul companiei Bulrom Gas.

Una dintre cele mai importante părţi ale pieţei de GPL este autogazul, iar pornind de la cifrele furnizate de Bulrom Gas valoarea acestui segment este de circa 400 de milioane de dolari. În general, preţul pe litrul de autogaz este jumătate din preţul unui litru de benzină. Circa 10% din parcul auto din România este dotat acum cu instalaţii care folosesc GPL, adică 500.000 de maşini.

„Piaţa de GPL auto este de circa 400.000-450.000 de tone, iar o tonă costă circa 800-900 de dolari. În perioada 2008-2009 sectorul a trecut prin scăderi semnificative, de circa 8%, pe fondul a doi factori. Pe de o parte am avut efectul crizei, iar pe de altă parte a fost efectul progra­mului Rabla care a dus la înlocuirea multor Dacii vechi care funcţionau pe GPL. Din 2011 însă piaţa a început să-şi revină pentru că mulţi au realizat economiile care se pot face“, explică Coflea. 

În opinia reprezentantului Bulrom Gas, piaţa ar putea creşte dacă de exemplu s-ar face montaje de instalaţii de GPL şi pe maşini grele pe motorină. Tehnologie există şi este utilizată în multe state europene, dar deocamdată nu este omologată în România. 

"Sunt multe state europene care aplică subvenţii pentru montarea insta­laţiilor de GPL mai ales din considerente care ţin de protecţia mediului. La noi, un fac­tor important ar fi eliminarea taxei de mediu pentru maşinile care au astfel de ins­ta­laţii. În medie, costul unei instalaţii de GPL pentru o maşină mică este de circa 800-1.000 de euro, iar pentru un camion poate ajunge între 4.000 şi 10.000 de euro“, mai spune Dan Coflea.