Sulyok, Lindab: Piaţa construcţiilor merge pe dinţi de fierăstrău. Când un segment creşte, altul scade

Autor: Andreea Neferu 18.11.2014
Andrei Sulyok, directorul general al producătorului de sisteme metalice şi de ventilaţie Lindab România, subsidiara locală a grupului suedez Lindab, spune că piaţa construcţiilor, evaluată anual la circa 9-10 miliarde de euro, nu va înregistra anul viitor fluctuaţii majore comparativ cu 2014.
 
„În piaţa construcţiilor, creşterile care se vor întâmpla în anii viitori nu vor depăşi 5-10% anual, pentru că totul se derulează ca nişte dinţi de fierăstrău. Au fost segmente care au crescut şi segmente care au scăzut, totul s-a compensat într-un anume fel“, afirmă Sulyok. Această tendinţă, prin care unele domenii din construcţii au crescut, iar altele au înregistrat un declin, a fost vizibilă inclusiv anul acesta: în primele nouă luni, lucrările de construcţii inginereşti (de infrastructură) au scăzut cu 28%, în timp ce rezidenţialul a înregistrat un plus de aproape 34%, potrivit datelor de la Institutul Naţional de Statistică. Cu toate acestea, lucrările de construcţii au înregistrat, în ansamblu, un declin de 11,7%, fără a avea, astfel, o contribuţie la avansul PIB de 2,8% din primele nouă luni.
 
Sulyok afirmă că un element-cheie în stimularea creşterii economice în România este finalizarea investiţiilor în infrastructura de transport. „Este simplu: orice investitor care îşi propune să producă sau să exporte din România se uită mai întâi la infrastructură. Dacă nu o găseşte, se uită către alte ţări. România nu e singura ţară pe harta Europei unde poţi produce ieftin. Mai există ţări precum Slovacia sau Polonia. Chiar şi Bulgaria vine din urmă la capitolul infrastructură“, afirmă Sulyok. România se numără printre codaşii Europei la capitolul infrastructură de transport, în condiţiile în care are doar 644 kilometri de autostrăzi, iar trenurile de călători circulă în medie cu 45 km/h, iar cele de marfă cu 23 km/h.