Analiza activităţii firmelor în ultimii şase ani. Mediul privat a făcut 19.000 de angajări în 2013, dar încă mai sunt de recuperat 460.000 de joburi pierdute în criză

Autor: Adelina Mihai 20.11.2014

Numărul de companii din România a crescut cu 13.500 în 2013 faţă de 2012, până la circa 460.000 de firme, în timp ce efectivul de personal din mediul privat arată că au fost create în total 19.000 de noi locuri de muncă în ultimul an, arată cele mai recente date despre activitatea firmelor din România, publicate ieri de Institutul de Statistică. Dar economia mai are de recuperat 460.000 de locuri de muncă şi 38.000 de firme pierdute în criză.

„Datele din ultimul an arată că începe să revină spiritul antreprenorial, iar la aceste rezultate a contribuit şi programul de înfiinţare de SRL-D-uri. Majoritatea angajărilor au fost făcute tot de IMM-uri, pentru că dacă ne uităm la companiile mari, acestea nu şi-au majorat numărul de angajaţi, din contră. Petrom, de exemplu, chiar dacă şi-a majorat profitul sau cifra de afaceri, are cu 10.000 de angajaţi mai puţin faţă de acum cinci ani“, a explicat Cristian Pârvan, secretarul general al Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România.

În 2013 au fost create 4.300 de firme de tip SRL-D (societate cu răspundere limitată-debutant), în cadrul unui program de sprijin gestionat de Ministerul Economiei pentru tinerii antreprenori, prin care aceştia pot primi o finan­ţar­e de până la 10.000 de euro (jumătate din inves­tiţia necesară). Având în vedere că o SRL-D trebuie să aibă cel puţin doi salariaţi, rezultă că 8.600 din noile joburi create de mediul privat anul trecut, adică 44% din total, au fost generate doar de IMM-urile cuprinse în acest program.

„Pe de-o parte, situaţia este explicabilă prin faptul că una dintre urmările perioadei de criză a fost aceea că oamenii se gândesc tot mai mult la perspectiva antreprenoriatului pentru a-şi câştiga existenţa, iar cei care şi-au creat firme în urmă cu 2-3 ani şi-au permis să facă mai multe angajări anul trecut. În plus, programul de finanţare a firmelor de tip SRL-D a influenţat creşterea numărului de companii, alături de iniţiative de comunicare tot mai des întâlnite în rândul marilor antreprenori români, care în­cear­că să le arate tinerilor că reuşita în antreprenoriat nu vine doar din contracte cu statul şi şpăgi“, a spus Sergiu Neguţ, business angel şi decan asociat în cadrul şcolii de afaceri MSM.