Finanţele promit că trimit bugetul în Parlament pe 10 decembrie şi că taxele nu vor creşte

Autor: Andrei Cîrchelan 25.11.2014

Darius Vâlcov, ministrul bugetului, spune că pro­iectul legii bugetului va fi definitivat până vineri, urmând ca ulterior să fie discutat cu CE şi FMI, iar pe 10 decembrie va fi trimis Parlamentului. Însă deja la 10 de­cembrie Finanţele vor fi întârziat cu aproape o lună în transmiterea proiectului către Parlament, ceea ce va lăsa din nou prea puţin timp pentru o dezbaterea se­rioa­să pe cea mai importantă lege a unui an – legea bu­getului.

„Vineri vom avea bugetul definitivat. Va fi liber până marţi, iar marţi vine Comisia Europeană şi FMI. De pe 2 până pe 10 îl vom pune în dezbatere, iar probabil pe 10 decembrie, când va pleca Comisia, vom veni cu el în Parlament şi în dezbatere. Mi-aş dori foarte mult ca până la sfârşitul sesiunii să îl şi finalizăm, undeva pe 19 decembrie cred că ne-am putea încadra cu aprobarea bugetului pentru anul viitor“, a spus ieri Darius Vâlcov, citat de Mediafax.

El a precizat că bugetul nu va conţine majorări de taxe şi impozite şi că Executivul ia în calcul adoptarea unor măsuri de relaxare fiscală.

Absenţa bugetului de stat, o problemă care are im­pact în întreaga economie locală, face ca România să fie din nou „codaşa“ Europei, având în vedere că ce­lelalte state europene au deja o imagine clară asupra felului în care vor fi alocate resursele bugetare anul viitor.

Ca şi în alte dăţi, deşi există legislaţie care cere guvernului să trimită Parlamentului bugetul până la 15 noiembrie, anul electoral a împins elaborarea bugetului de stat spre luna decembrie. De ce este însă atât de lejer ignorată legislaţia, având în vedere că legea bugetului este cel mai important act normativ dintr-un an?

 

Cum e la alţii

În zona euro toate statele aveau depuse la Comisia Europeană proiectele de buget până la data de 15 octombrie. Aceasta e o obligaţie a apartenenţei la zona euro. În Germania, pregătirea bugetului de stat începe cu mai mult de un an înainte, iar autorităţile elaborează în paralel un plan financiar pe următorii patru ani.

Şi în afara zonei euro legile finanţelor publice din state apropiate de România, precum Bulgaria sau Un­garia, spun că nu ar trebui să înceapă luna decembrie fără ca guvernul să aibă măcar o variantă sche­matică a bugetelor naţionale pe anul care urmează. 

În Ungaria, legea prevede că Parlamentul vede proiectul de buget cel târziu la  data de 30 septembrie, iar în Bulgaria guvernul trebuie să trimită în parlament proiectul bugetului de stat până la data de 31 decembrie.

Ungaria, un stat recunoscut pentru nealinierea la po­liticile europene, a întârziat cu elaborarea bugetului dar nu a depăşit finalul lunii octombrie cu elaborarea lui. În Republica Moldova şi în Ucraina, vecini ai României care nu sunt membri ai UE, guvernul propune Parlamentului bugetul de stat cel târziu la data de 1 octombrie, iar documentul e aprobat de forul legislativ cel târziu în decembrie.

Serbia, alt vecin din afara UE, face bugetul cu trei ani în avans, iar procedura de elaborare a bugetului începe în martie.

Guvernul depune bugetul în parlament până la data de 1 noiembrie, iar parlamentul aprobă documentul nu mai târziu de 15 decembrie.

În România, legea este mai permisivă, în ceea ce priveşte cadrul temporal, decât cele din state vecine. În mod normal, potrivit legii finanţelor publice (500/2002), elaborarea bugetului de stat începe în România la data de 1 iunie în fiecare an, odată ce Comisia Naţională de Prognoză publică prognozele indicatorilor macroeconomici şi sociali.

Aceste prognoze sunt elementele de la care porneşte Ministerul Finanţelor în stabilirea limitelor de cheltuieli pentru anul bugetar următor, precum şi estimările pe următorii trei ani. Ministerul depune bugetul la Guvern cel târziu până la data de 1 noiembrie, iar Guvernul trimite bugetul de stat către Parlament cel mai târziu până la data de 15 noiembrie.

Singura excepţie din lege care permite întârzieri în elaborarea bugetului de stat este situaţia în care se schimbă guvernul în ultimele trei luni ale anului. În acest caz, noul Guvern depune proiectul de buget în Parlament în maximum 20 de zile de la învestire, dar nici în această situaţie nu are voie să depăşească data de 31 decembrie cu trimiterea bugetului în forul Legislativ.