Radu Crăciun, economist-şef al BCR: Există impresia că un preţ în euro dă o aură de poziţionare pe un segment mai occidental, sugerează şi o calitate occidentală
Ziarul Financiar şi-a asumat de la 1 decembrie 2014 un nou obiectiv pentru ţară: trecerea completă la leu.
Afişarea preţurilor în euro în loc de lei ţine în mare măsură de o obişnuinţă pornită de la o îngrijorare din trecut, când România înregistra deprecieri puternice ale cursului, dar nejustificată astăzi, când inflaţia este la un nivel foarte scăzut şi cursul de schimb este cel mai stabil din regiune, este de părere Radu Crăciun, economist-şef la BCR.
„Avem ca ţară o istorie cu deprecieri ale cursului, cu inflaţie mare, în urmă cu 15-20 de ani, şi atunci a fost declicul, atunci oamenii şi-au pierdut încrederea în leu. Iniţial, a existat preferinţa pentru dolarul american, România fiind la acel moment o excepţie, pentru că ţările din regiune se uitau la marca germană. Apoi, după apariţia euro, românii nu s-au mai uitat la dolar, ci la noua monedă europeană“, a declarat Radu Crăciun marţi la ZF Live.
În plus, discuţiile din ultimii ani despre aderarea României la euro au făcut să persiste preferinţa pentru moneda europeană, în detrimentul leului.
„Ultimul target pentru aderarea la euro este 2019, dar eu nu cred că acest termen va fi respectat. Nu cred că vom adera mai devreme de 7-8 ani şi merită să avem încredere în leu până atunci“, a spus Crăciun.