„Sigur că putem avea creştere economică de 5%, dar din 1990 până acum s-a vorbit doar de atragerea investitorilor străini în loc să vedem cum încurajăm investitorii locali“

Autor: Mirabela Tiron 04.12.2014

„Noi, producătorii locali, ar trebui să ne mutăm domiciliul din România ca să se uite cineva la noi!“

 

 



Ionel Ghiţă, preşedinte şi acţionar al fabricii Softronic din Craiova, unde se produc loco­mo­tive şi unde s-a fabricat şi pri­mul tren elec­tric, spune că Ro­mânia poa­te avea o creş­tere e­co­no­­­mică anuală de 5% în următorii ani dacă s-ar încuraja investiţiile au­toh­tone.

„Din 1990 până acum tot aud vorbindu-se despre cum atragem investitorii străini, ce facilităţi le dăm, dar nu aud nimic despre cum încurajăm investitorii locali să producă.  Nimeni nu se gândeşte la cum să fie valorificate investiţiile locale, cum să fie cumpărate tot mai multe produse româneşti. Dacă îi dăm la o parte pe investitorii locali, aceştia vor intra într-un final în faliment“, a spus Ionel Ghiţă pentru ZF.

Ziarul Financiar a dat startul pro­iectului „România 5%“, prin care mo­bilizează clasa de business autohtonă - antreprenori şi companii private - pentru a crea o platformă de relansare economică a României. Cu o creştere estimată astăzi la doar 2,2% pentru 2014 şi 2,4% pentru 2015 se pune tot mai mult problema dacă convergenţa României cu Occidentul se va realiza.

Softronic din Craiova este singura fabrică ce produce rame şi locomotive  electrice în Europa de Est şi care îşi vinde în prezent locomotivele e­lec­trice în Un­ga­ria şi Tur­cia dat fiind lipsa de cerere de pe piaţa lo­cală.

În acest an com­­pania a cons­­truit primul tren e­lec­tric (Hy­­­­pe­rion), finan­­ţat de Ga­ranti Bank cu 4,3 milioane de euro. Trenul poate atinge o viteză de 160 de kilometri pe oră. Dezvoltarea pro­to­ti­pului a durat doi ani şi jumătate. De la 1 august trenul a circulat pe ruta Cra­iova - Bucureşti - Constanţa, iar acum circulă pe Bucureşti Nord - Craiova-Braşov. Softronic va încheia anul acesta cu afaceri de 90 de milioane de lei (19-20 de milioane de euro), nivel similar cu cel de anul trecut. În fabrica Softronic lu­crea­ză 250 de angajaţi. Înfiinţată în 1991 la Craiova, com­pa­nia Softronic este de­ţi­nută de patru per­soane fizice - Io­nel Ghiţă (30%), Ion Gârniţă (26%), Au­gustin Popescu (26%) şi Oana -

A­dri­­a­­­na Mi­u­­lescu (16%).  „Dacă nu ne cumpărăm pro­­­priile pro­duse, nu ali­men­tăm in­dus­tria lo­ca­lă, nu trebuie să ne mirăm când vom vedea oa­meni intrând în şomaj. Noi, pro­du­cătorii locali, ar trebui să ne mutăm domiciliul din România ca să se uite cineva la noi“. Compania are în plan fabricarea unui al doilea tren electric, însă momentan se află în discuţii cu  mai  multe bănci pen­­tru fi­nan­ţare. Pen­tru că nu a găsit cum­pă­rător pe piaţa locală pentru pri­­mul tren, Sof­t­­ronic a înce­put să ope­re­ze curse re­­gu­late pentru a re­cupera in­ves­tiţia făcută.

„Pentru ca să avem o creştere eco­no­mică de 5% anual este nevoie şi de investiţii în infrastructură dacă nu avem autostrăzi măcar să ne putem deplasa cu trenul pe calea ferată.“

Calea ferată a fost în ultimii 25 de ani „Cenuşăreaşa“ din transporturi, pri­mind de la stat cei mai puţini bani.

O altă problemă pe care o vede ac­ţio­narul Softronic este cea  a spe­cialiştilor care pleacă din România ca să muncească în străinătate. „Trebuie o măsură prin care să ne ţinem specialiştii în ţară, fie că este vorba de ingi­neri, medici. A­vem oameni foar­­­te bine pre­gă­tiţi care pleacă din ţară“, a spus el. Mai mult, el spune că tre­buie să con­tăm pe spe­cialişti care să ne con­du­că, să fie puşi pe treabă pentru ca ţara să aibă creştere economică.

Oraşul în care funcţionează fabrica Softronic, Craiova, a fost un centru al producţiei de locomotive. Recent, pro­ducă­torul de material rulant Elec­troputere VFU Craiova, o companie din grupul Grampet controlat de Gruia Stoica, a semnat primele două contracte pentru livrarea a 12 locomotive construite în parteneriat cu Caterpillar Inc, cel mai mare producător de motoare din SUA.