„Sigur că putem avea creştere economică de 5%, dar din 1990 până acum s-a vorbit doar de atragerea investitorilor străini în loc să vedem cum încurajăm investitorii locali“
„Noi, producătorii locali, ar trebui să ne mutăm domiciliul din România ca să se uite cineva la noi!“
Ionel Ghiţă, preşedinte şi acţionar al fabricii Softronic din Craiova, unde se produc locomotive şi unde s-a fabricat şi primul tren electric, spune că România poate avea o creştere economică anuală de 5% în următorii ani dacă s-ar încuraja investiţiile autohtone.
„Din 1990 până acum tot aud vorbindu-se despre cum atragem investitorii străini, ce facilităţi le dăm, dar nu aud nimic despre cum încurajăm investitorii locali să producă. Nimeni nu se gândeşte la cum să fie valorificate investiţiile locale, cum să fie cumpărate tot mai multe produse româneşti. Dacă îi dăm la o parte pe investitorii locali, aceştia vor intra într-un final în faliment“, a spus Ionel Ghiţă pentru ZF.
Ziarul Financiar a dat startul proiectului „România 5%“, prin care mobilizează clasa de business autohtonă - antreprenori şi companii private - pentru a crea o platformă de relansare economică a României. Cu o creştere estimată astăzi la doar 2,2% pentru 2014 şi 2,4% pentru 2015 se pune tot mai mult problema dacă convergenţa României cu Occidentul se va realiza.
Softronic din Craiova este singura fabrică ce produce rame şi locomotive electrice în Europa de Est şi care îşi vinde în prezent locomotivele electrice în Ungaria şi Turcia dat fiind lipsa de cerere de pe piaţa locală.
În acest an compania a construit primul tren electric (Hyperion), finanţat de Garanti Bank cu 4,3 milioane de euro. Trenul poate atinge o viteză de 160 de kilometri pe oră. Dezvoltarea prototipului a durat doi ani şi jumătate. De la 1 august trenul a circulat pe ruta Craiova - Bucureşti - Constanţa, iar acum circulă pe Bucureşti Nord - Craiova-Braşov. Softronic va încheia anul acesta cu afaceri de 90 de milioane de lei (19-20 de milioane de euro), nivel similar cu cel de anul trecut. În fabrica Softronic lucrează 250 de angajaţi. Înfiinţată în 1991 la Craiova, compania Softronic este deţinută de patru persoane fizice - Ionel Ghiţă (30%), Ion Gârniţă (26%), Augustin Popescu (26%) şi Oana -
Adriana Miulescu (16%). „Dacă nu ne cumpărăm propriile produse, nu alimentăm industria locală, nu trebuie să ne mirăm când vom vedea oameni intrând în şomaj. Noi, producătorii locali, ar trebui să ne mutăm domiciliul din România ca să se uite cineva la noi“. Compania are în plan fabricarea unui al doilea tren electric, însă momentan se află în discuţii cu mai multe bănci pentru finanţare. Pentru că nu a găsit cumpărător pe piaţa locală pentru primul tren, Softronic a început să opereze curse regulate pentru a recupera investiţia făcută.
„Pentru ca să avem o creştere economică de 5% anual este nevoie şi de investiţii în infrastructură dacă nu avem autostrăzi măcar să ne putem deplasa cu trenul pe calea ferată.“
Calea ferată a fost în ultimii 25 de ani „Cenuşăreaşa“ din transporturi, primind de la stat cei mai puţini bani.
O altă problemă pe care o vede acţionarul Softronic este cea a specialiştilor care pleacă din România ca să muncească în străinătate. „Trebuie o măsură prin care să ne ţinem specialiştii în ţară, fie că este vorba de ingineri, medici. Avem oameni foarte bine pregătiţi care pleacă din ţară“, a spus el. Mai mult, el spune că trebuie să contăm pe specialişti care să ne conducă, să fie puşi pe treabă pentru ca ţara să aibă creştere economică.
Oraşul în care funcţionează fabrica Softronic, Craiova, a fost un centru al producţiei de locomotive. Recent, producătorul de material rulant Electroputere VFU Craiova, o companie din grupul Grampet controlat de Gruia Stoica, a semnat primele două contracte pentru livrarea a 12 locomotive construite în parteneriat cu Caterpillar Inc, cel mai mare producător de motoare din SUA.