Ministerul Transporturilor: Infrastructura de transport va avea buget mai mare cu 17% anul viitor, iar subvenţiile pentru metrou şi calea ferată scad

Autor: Andreea Neferu 12.12.2014

Statul vrea să aloce anul viitor un buget total de 14,7 miliarde de lei pentru infrastructura rutieră, feroviară, aeroportuară, navigabilă şi de metrou, arată o analiză ZF pe baza bugetului de stat pentru anul viitor, publicat pe site-ul Ministerului Finanţelor. Suma este în creştere cu peste 17% faţă de execuţia preliminată pe 2014 pentru aceste tipuri de infrastructură de transport.

Guvernul anunţă bani mai mulţi anul viitor pentru infrastructura de transport, în condiţiile în care anul acesta sumele alocate investiţiilor au fost tăiate puternic, deşi unul dintre cel mai importante domenii în care România se confruntă cu deficienţe este tocmai cel al infra­structurii. La 25 de ani de la Revoluţie, Ro­mânia are doar 667 de kilometri de autostrăzi, în timp ce trenurile de călători circulă cu o viteză medie de 43 km/h.

Chiar şi în contextul unei infrastructuri deficitare de transport (şi nu numai), în pri­mele zece luni ale acestui an cheltuielile pen­tru investiţii s-au ridicat la 20,3 mld. lei (4,6 mld. euro), în scădere cu peste 10% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit datelor de la Ministerul Finanţelor.

Bugetul Ministerului Transporturilor ar urma să crească anul viitor faţă de execuţia preliminată pe 2014 cu 9,1%, la 8,6 miliarde de lei, în timp ce suma alocată pentru transportul rutier va înregistra un plus de 31,5%, până la 6,1 miliarde de lei, potrivit propunerilor pentru bugetul de stat pe anul viitor.

Transportul pe cale ferată, unde Mi­nisterul Transporturilor are în derulare câteva investiţii de sute de milioane de euro pentru reabilitarea căilor ferate de pe Co­ridorul IV paneuropean, va primi 5,6 mld. lei, în creştere cu 12,5% faţă de 2014, în timp ce metroul bucureştean va obţine 1,5 mld. lei, în creştere cu peste 19% faţă de execuţia preliminată de anul acesta. Pe de altă parte, subvenţiile pentru aceste două tipuri de transport sunt prevăzute să scadă anul viitor. La calea ferată, subvenţia a scăzut cu aproape 18%, la 1,32 mld. lei, în timp ce la metrou aceasta se va situa la 328 mil. lei, un minus de peste 11%. Metroul bucu­reştean are în derulare în prezent o investiţie majoră pentru construcţia magistralei ce va traversa cartierul Drumul Taberei.

Bugetul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) nu apare în dreptul propunerilor de buget pentru Ministerul Transporturilor. La finalul anului 2012, CNADNR a trecut de la Ministerul Transporturilor în subordinea Departamentului pentru Mari Proiecte (actualmente Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură, Investiţii Străine, Parte­neriat Public-Privat şi Promovarea Expor­turilor).

În documentul privind bugetul de stat pe 2015 nu apar clar şi defalcat sumele care vor ajunge la CNADNR, pentru că departamentul nu are aparat propriu de funcţionare.