Antreprenorii români se extind în franciză: Dragoş Petrescu atacă provincia cu Hanu’ Berarilor, iar Petru Chiriac se pregăteşte de primele parteneriate Il Passo

Autor: Mădălina Panaete 18.12.2014

În urmă cu câţiva ani expansiunea în franciză era realizată în principal de către grupurile străine care atrăgeau astfel parteneri români care cunoşteau piaţa şi consumatorul. În ultimii ani acest model de dezvoltare a fost preluat şi de către antreprenorii locali care încearcă astfel să acopere zone geografice cheie şi să îşi majoreze businessul.

Hanu’ Berarilor, SaladBox, Ogorul şi Il Passo sunt doar câteva dintre businessurile româneşti ai căror proprietari au decis să îşi dezvolte afacerile în franciză pe plan local pentru a acoperi astfel întreaga ţară. Dragoş Petrescu, cel mai important antreprenor din sectorul restaurantelor, iese în provincie cu Hanu’ Berarilor pe care vrea să îl dezvolte în franciză.

Un alt exemplu în acest sens este SaladBox, o reţea de restaurante cu servire rapidă, de tip fast-food, însă cu un meniu diferit de cel al reţelelor clasice din domeniu. Astfel, SaladBox vinde produse precum salate şi supe în cele peste 30 de unităţi pe care le deţine la nivel naţional. Dintre acestea 18 sunt în franciză.

„Fiindcă aveam rezul­tate bune în restaurantele pe care le operam noi, am decis să ne extindem în franciză. A fost doar o chestiune de transfer de know-how spre francizaţi astfel încât să poată şi ei să reproducă uşor aspecte deja testate şi perfecţionate în ceea ce priveşte operarea afacerii“, afirmă Dan Isai, CEO şi fondator SaladBox, un lanţ de restaurante de tip fast-food cu mâncare sănă­toasă. El spune că franciza aduce un plus de valoare bran­dului.

Povestea SaladBox a început în urmă cu doi ani şi a ajuns în prezent unul dintre cele mai extinse lanţuri locale de restaurante. Conform info­r­maţiilor furnizate de companie, lanţul este format din peste 30 de locaţii, dintre care mai bine de jumătate în franciză. Restul unităţilor sunt controlate prin mai multe firme ale proprietarilor SaladBox. Anul trecut restau­rantele SaladBox au avut o cifră de afaceri de 3,5 mil. euro, iar estimările companiei arată un rulaj de 8 mil. euro în acest an.

Restaurante în franciză

În cazul SaladBox, taxa de franciză se situează între 5.000 şi 10.000 de euro, în funcţie de profitabilitatea locaţiei, iar investiţia într-un restaurant este estimată la 30.000-70.000 de euro. Francizatul SaladBox trebuie să plătească o redevenţă lunară de 3,5% din vânzări către Emma Salad, cea care oferă franciza partenerilor.

Tot în industria restaurantelor, cel mai important antreprenor român din domeniu, Dragoş Petrescu, a decis să dezvolte unul dintre brandurile proprii în franciză. El are deja câteva discuţii pentru a acorda franciza Hanu’ Berarilor. În prezent grupul City Grill, controlat de antre­prenorul român, cuprinde 16 localuri, respectiv patru City Grill, şase Trattoria Buongiorno, trei City Cafe, două Hanu’ Berarilor şi un Caru’ cu Bere (în administrare).

„Am ales evident brandul care s-a dovedit că e cel mai uşor adaptabil, potrivit pentru o masă mai mare de segmente. Şi acesta este Hanu’ Berarilor. Plecând de la tipologia businessului, ne-am orientat către oraşele mari, care pot asigura un trafic adecvat şi targetul vizat, precum Constanţa, Cluj, Timişoara sau Iaşi“, a declarat Dragoş Petrescu. El spune că extinderea în franciză este o nouă linie de business, care „face parte din strategia noastră de dezvoltare pe termen lung“.