Cum au ajuns câteva companii inovatoare să răstoarne vechea ordine şi să zguduie industrii. Care sunt oportunităţile de care au profitat antreprenorii anul acesta pentru a crea afaceri de sute de milioane de euro

Autor: Daniela Stoican 31.12.2014

Companiile revoluţionare sunt factori perturbatori şi de multe ori distrug locuri de muncă din industriile tradiţionale, dar pe de altă parte vin cu oportunităţi uriaşe atât pentru consumatori, principalii beneficiari ai „revoluţiei”, cât şi pentru companiile dispuse să profite de pe urma inovaţiei, scrie The Financial Times.

Uber

După un an în care a strâns fonduri de mai multe miliarde de dolari, a fost interzis în mai multe oraşe din lume şi după o expansiune uriaşă, Uber, aplicaţia care a permis şoferilor neprofesionişti să îşi folosească maşinile pentru servicii de taximetrie, este unul din exemplele de companii revoluţionare din Silicon Valley.

Compania cu o vechime de cinci ani a revoluţionat piaţa de taximetrie din peste 230 de oraşe din 51 de ţări fără să deţină vreo maşină. Uber conectează şoferii obişnuiţi cu pasagerii prin intermediul aplicaţiei sale pentru smartphone, cu suportul unei echipe care procesează informaţiile şi care încearcă să se asigure că maşinile disponibile sunt la maximum cinci minute distanţăde clienţi.

Condusă de co-fondatorul Travis Kalanick, Uber a strivit atât compeiţia de pe piaţa de „ride sharing”, cât şi pe cea din partea companiilor de taxi tradiţionale, compania fiind evaluată la 40 miliarde de dolari după ce a strâns o finanţare de 1,2 miliarde de dolari în decembrie. Fondurile uriaşe pe care le are la dispoziţie în raport cu alte companii similare permit Uber să taie tarifele la sânge pentru a câştiga cotă de piaţă de la aplicaţile rivale şi de la companiile tradiţionale de taxi. Companiile de taxi au protestat masiv împotriva Uber în Europa, iar autorităţile din mai multe ţări europene au lansat investigaţii în legătură cu compania.

Alibaba

Grupul de e-commerce a schimbat faţa retailului din China după ce a obţinut vânzări online de aproape 300 de miliarde de dolari prin platforma sa de tipul eBay în anul financiar încheiat la sfârşitul lunii iunie.

Alibaba a lansat în septembrie cea mai mare ofertă publică iniţială din istorie pe bursa de la New York, care l-a transformat pe fondatorul companiei, Jack Ma, în cel mai bogat om din China.

Joe Tsai, vice-preşedinte executiv al Alibaba şi mâna dreaptă a lui Jack Ma, spunea pentru Financial Times în noiembrie că serviciile financiare şi cele de sănătate sunt „industrii foarte mari în care tehnologia poate fi folosită pentru a reforma sistemul actual pentru că unele din industrii sunt foarte învechite”.

Dar Tsai recunoaşte că nu a fost atât de uşor să ofere servicii către stat. Alibaba a primit o lovitură     prin decizia băncii centrale chineze de a bloca planurile companiei de a dezvolta o carte de credit virtuală în primăvară. Banca centrală a considerat că acest card ar fi o competiţie periculoasă pentru Union Pay, compania de stat care are monopol asupra cardurilor de credit.

„Mesajul băncii centrale era clar <<Hai să o luăm mai încet. Hai să înţelegem ce e cu inovaţiile astea şi hai să reformăm, nu să producem perturbări”, spune Tsai.

Tesla

Elon Musk, CEO-ul companiei de pionierat în domeniul maşinilor electrice Tesla, a dat o lovitură de PR nemaipomenită în iunie, atunci când a anunţat că Tesla va pune la dispoziţia rivalilor săi tehnologia brevetată de companie. Musk  a explicat că face acest lucru „în spiritul mişcării open source, pentru dezvoltarea tehnologiei pentru vehiculele electrice” . Gestul generos a fost şi unul de apărare. Tesla are nevoie ca marii producători de maşini să îi adopte tehnologia şi fie un motor pentru piaţa maşinilor electrice – despre care este de aşteptat să reprezinte doar 1% din totalul vânzărilor de maşini până în 2020. Tesla este recunoscută de câţiva ani drept revoluţionară în industria auto. Modelul său de top „S” a dovedit că maşinile electrice pot fi dezirabile şi profitabile. Viitoarele versiuni vor încorpora cele mai noi tehnologii pentru maşini autonome. Chiar şi prin felul în care vinde maşinile, compania revoluţionează modelul de retail, având centre de vânzare şi de service proprii şi evitând sistemul de franciză.

Musk a dorit prin punerea la dispoziţie a tehnologiei Tesla şi să dezvolte parteneriate cu marii producători de maşini. El a discutat recent cu manageri de la BMW despre cum ar putea împărţi costurile pentru construirea staţiilor de reîncărcare a bateriilor şi pentru crearea unei infrastructuri comune. Dar Daimler şi Toyota s-au retras din acţionariatul Tesla, iar BMW a negat zvonurile despre vreun parteneriat, ceea ce sugerează că pioniera din domeniul maşinilor electrice încă mai are de luptat pentru a cuceri de partea sa marii jucători din industrie.  

Mario Costeja Gonzalez

Avocatul spaniol nu vroia decât ca o bucăţică din trecutul lui să fie ignorată, pierdută, lăsată în urmă.

Dar şi-a dat seama că internetul absoarbe toate informaţiile, indiferent de context şi impasibil la trecerea timpului. Acest lucru înseamnă căfiecare părticică din viaţa unui om poate fi înregistrată şi apoi scoasă la lumină la o simplă căutare pe Google. Asta l-a determinat pe Mario Costeja Gonzalez să se lupte cu Google.   

În mai anul acesta Gonzalez a câştigat un proces important la Curtea Europeană de Justiţie, în urma căruia a devenit lege „dreptul de a fi uitat online”. Decizia Curţii permite cetăţenii Europei să ceară Google ca informaţii sensibile să fie şterse din rezultatele căutării. Google a acceptat fără prea mult entuziasm, iar acum este în procesul de a implementa decizia.

Hotărârea înseamnă că Gonzalez a schimbat modul cum funcţionează motorul de căutare şi a modificat aşteptările a milioane de utilizatori web despre cum ar trebui companiile din Silicon Valley să se folosească de informaţiile despre ei.