Doar cei mai puternici vor supravieţui. Miza: „un portofel“ care se va apropia de zece miliarde de euro în acest an

Autor: Dana Ciriperu 05.01.2015
Au ajuns la 1.500 de magazine şi o cotă de pia­ţă de peste 50% din comerţul românesc, au scos din joc afacerile antreprenorilor români, au pus presiune pe furnizori, au bifat vânzări de 8-9 miliarde de euro anul trecut, dar au ajuns într-un punct de cotitură în care doar cei puternici vor supravieţui.
 
Magazinele din comerţul modern, printre cele mai dinamice pieţe din România, o „industrie“ care a devenit în ultimul deceniu unul dintre cei mai mari angajatori din eco­no­mie, au intrat încă de acum doi ani într-o perioa­dă a consolidărilor deschisă în toamna lui 2012 de preluarea a 20 de magazine Real de către reţeaua rivală Auchan.
 
În comerţul modern românesc sunt în prezent 12 reţele cu acţionari străini care îşi dispută o felie de peste 50% din piaţă, însă vocile care vorbesc despre consolidări s-au înmulţit în ultimul an. Sub presiunea costurilor, a politicii acţionarilor care urmăresc doar poziţii de top pe pieţele pe care sunt prezenţi, a lipsei de finanţare, retailul românesc ar putea fi şi în acest an un sector de primă mână pentru consultanţii în fuziuni şi achiziţii. ZF a scris încă de la finalul anului trecut despre tatonările pe care le poartă grupul german Rewe, acţionar al supermarketurilor Billa, pen­tru vânzarea magazinelor din România – infor­ma­ţie negată de oficialii grupului german – , dar şi despre blocarea planurilor de expansiune ale francezilor de la Cora.