Concurenţa a avizat preluarea unui terminal de cereale din Portul Constanţa de către traderul Nidera

Autor: Cristina Cuncea 05.01.2015

"Se emite prezenta decizie de neobiecţiune privind concentrarea economică ce constă în dobândirea de către Nidera BV a controlului unic, direct şi indirect, asupra United Shipping Agency şi United Shipping and Chartering reţinându-se faptul că, deşi operaţiunea de concentrare economică notificată cade sub incidenţa legii, nu există îndoieli serioase privind compatibilitatea cu un mediu concurenţial normal", se arată în decizia Consiliului Concurenţei.

United Shipping Agency desfăşoară activităţi de operare portuară, care includ transbordarea mărfurilor în nave/barje, depozitarea, dezumidificarea acestora în portul Constanţa şi Constanţa Sud-Agigea din România.

United Shipping and Chartering are ca obiect de activitate activităţi de servicii anexe transportului pe apă. Societatea a fost înfiinţată în scop investiţional, respectiv pentru construirea unei capacităţi de depozitare în zona danei 31 din portul Constanţa.

"Operaţiunea de concentrare economică planificată a se realiza constă în achiziţionarea de către Nidera B.V. împreună cu filala sa - Nidera România a tuturor părţilor sociale deţinute de Cătălin Trandafir şi Mihai Felescu, în calitate de vânzători, la United Shipping Agency şi United Shipping and Chartering. Tranzacţia vizează dobândirea controlului unic doar asupra celor două firme, fără a include şi alte entităţi deţinute în mod direct sau indirect de către vânzători sau de societăţile ţintă", se menţionează în decizie.

Nidera a anunţat în decembrie că a cumpărat un terminal pentru cerelale în Portul Constanţa, cu o capacitate de stocare de 250.000 tone şi un potenţial de încărcare simultană a două vase de tip Panamax. O navă de marfă de tip Panamax are o capacitate de transport de 55.000-80.000 tone.

"Achiziţia se încadrează perfect în strategia noastră de dezvoltare şi reprezintă o bună oportunitate pentru stabilirea şi menţinerea unei poziţii de lider printre furnizorii şi distribuitorii de materii prime agricole din centrul şi estul Europei", a declarat Marc Kwakkelstein, vicepreşedinte executiv al Nidera în Europa.

Nidera a decis să cumpere terminalul din portul Constanţa pentru a-şi optimiza operaţiunile în regiune, ca urmare a creşterii cotei pe piaţa de distribuţie de cereale, se arată într-un comunicat al companiei. Nidera a folosit în ultimii ani terminalul pentru a exporta diferite materii prime agricole.

Compania olandeză nu a prezentat la acea dată numele vânzătorului şi nici preţul achiziţiei. Potrivit Ziarului Financiar, tranzacţia s-ar ridica la circa 100 milioane de euro.

Cu o cifră anuală de afaceri de peste 17 miliarde de dolari, Nidera deţine operaţiuni în 21 de ţări şi distribuie materii prime agricole în alte peste 60 de state. Compania este deţinută în proporţie de 51% de COFCO, cel mai mare trader de cereale din China.

În România, Nidera deţine două silozuri pentru cereale, iar planurile de investiţii includ construcţia a două noi unităţi de înmagazinare.

Anul trecut, compania a înregistrat în România o cifră de afaceri de 686,69 milioane de lei (153,6 milioane euro) şi o pierdere de aproape 3,2 milioane de lei, potrivit datelor Ministerului Finanţelor.