Benzina a scăzut sub 5 lei pe litru pentru prima dată în ultimii patru ani de zile. Analiştii spun că în România nu se vor ieftini şi gazele, iar energia verde va avea de suferit
Autor:
Roxana Petrescu
12.01.2015
Litrul de benzină a coborât sub pragul de 5 lei în Bucureşti, după ce la finalul anului trecut în Moldova deja fusese doborât acest nivel, în urma unei ieftiniri de peste 20% faţă de nivelul maxim atins în iulie. Deşi este o veste bună pentru şoferi, analiştii avertizează că sunt şi efecte negative ale petrolului ieftin. Tot ei spun că este greu de crezut că această scădere se va vedea şi în preţul gazelor naturale, mai ales în contextul în care pe plan local producţia este vândută la un preţ reglementat. Printre „victimele“ petrolului ieftin sunt energiile regenerabile sau investiţiile în eficienţă energetică şi tehnologii nepoluante.
La finalul săptămânii trecute, la staţia Petrom de pe Şoseaua Alexandriei preţul pe litrul de benzină coborâse la 4,96 lei, în timp ce motorina standard se vindea cu 5,16 lei. Acestea sunt cele mai mici niveluri de preţ atinse în ultimii patru ani şi sunt un efect direct al ieftinirii barilului de petrol de la un maxim de 115 dolari în iunie anul trecut la 50 de dolari în prezent.
Săptămâna trecută de exemplu, premierul Victor Ponta le-a cerut miniştrilor transporturilor şi finanţelor să discute cu companiile petroliere despre preţul carburanţilor astfel încât acesta să ajungă la un nivel „corect şi rezonabil“ în România în contextul scăderii cotaţiei internaţionale şi al nemajorării accizelor şi taxelor. „Petrolul a scăzut peste tot în lume, numai la noi nu scade“, a spus premierul Victor Ponta. În acest moment, peste jumătate din preţul carburanţilor este reprezentat de taxele colectate de stat. În aprilie anul trecut, guvernul Ponta a introdus acciza suplimentară de 7 cenţi pe litru, care înseamă acum 41 de bani în plus la fiecare litru de benzină şi motorină. Practic, fără această acciză, benzina din staţia de pe Şoseaua Alexandriei ar fi costat 4,55 lei în loc de 4,96 lei, cu 26% mai puţin faţă de preţul maxim atins în iulie.
Plusuri şi minusuri
Problema este că această ieftinire a petrolului nu este trecută mai departe în preţul biletelor de avion sau al curselor de taxi, iar analiştii spun că pot apărea şi efecte negative.