Producătorii de medicamente vor fi obligaţi să publice sponsorizările acordate medicilor

Autor: Ioana David 14.01.2015

Producătorii de medicamente vor începe să facă publice sponso­ri­zările pe care le acordă medicilor cel mai târziu în primul trimestru al anului viitor şi va fi pentru prima dată când industria farma va dezvălui aceste date ţinute până acum secrete.

Legislaţia care prevede obligativi­tatea companiilor farma de a-şi face publice sponsorizările este în vigoare încă de anul trecut, însă normele de apli­care sunt în dezbatere publică abia în această perioadă.

Marii producători declară că sunt de acord cu aceste propuneri şi că trans­pa­ren­tizarea în industria farma este bună. În anii trecuţi însă, doar câteva companii au răspuns unei solicitări ZF de a transmite numărul medicilor spon­so­riaţi (GSK care a sponsorizat partici­pa­rea a 211 medici la congrese interna­ţionale în 2012, Terapia Ran­baxy care a spus că nu face astfel de sponsorizări şi o altă firmă din top zece care nu a dorit să-i fie făcut public numele ). Com­paniile farma au fost extrem de opace în ceea ce priveşte furnizarea de date despre relaţiile pe care le au cu medicii.

„Este un pas important înainte în procesul de transparentizare a acestor relaţii (dintre industria farma şi medici – n.red.). Întotdeauna au fost sus­piciuni vizavi de relaţiile dintre in­dus­tria farma­ceu­tică şi profesioniştii din sistemul sanitar (…) şi noi ne dorim ca această trans­pa­rentizare să ducă la o creştere a încre­derii în industria far­ma­ceutică”, a spus Dan Zaharescu, directorul executiv al Asociaţiei Ro­mâne a Producătorilor Inter­na­ţionali de Medicamente (ARPIM).

Nu există o dată certă de la care com­paniile farma vor începe să facă aceste raportări, însă concluzia unei dez­bateri publice de ieri de la Minis­te­rul Să­nătăţii a fost că cel mai târziu acestea vor începe în primul trimestru al anului 2016 (pentru datele aferente acestui an). Raportarea se va face către Agen­ţia Naţională a Medicamentului şi Dis­pozi­ti­velor Medicale (ANMDM) şi va cu­prinde date despre sponsor, activi­ta­tea sponsorizată, beneficiarul sponsori­zării şi valoarea totală a sponsorizării (în lei).

Totdată, ANMDM vrea să afle informaţii şi despre alte tipuri de chel­tuieli (altele decât sponsorizarea) şi va solicita companiilor să completeze un formular distinct şi pentru acestea.

În normele de aplicare se prevede că producători vor fi obligaţi să declare „toate activităţile de sponsorizare, precum şi orice alte cheltuieli suportate pentru medici, asistenţi medicali, organizaţii profesionale, organizaţii de pa­cienţi şi orice alt tip de organizaţii care au activităţi în domeniul sănă­tăţii”. Iar companiile farma au cerut lămuriri în ceea ce priveşte cuvântul „orice”.

Una dintre propunerile industriei a fost că raportarea să se facă în format electronic nu pe hârtie aşa cum propusese iniţial Agenţia Naţională a Medicamentului. Argumentul industriei farma a fost că pe hârtie volumul raportărilor ar atinge cifre impresionante.

„Volumul înregistrărilor poate atinge sute sau mii pe companie pe un an de zile (…) Dacă luăm în calcul tot, tot, speakerii şi toate sponsorizările, se poate ajunge la cifre impresionante”, a afirmat Dan Zaharescu. Este prima declaraţie care oferă a imagine a activităţii de sponsorizare în farma.

La afirmaţia lui Zaharescu, Marius Savu, preşedintele ANMDM, s-a declarat suprins să audă că volumele pot ajunge la cifre atât de mari.