Producătorii de medicamente vor fi obligaţi să publice sponsorizările acordate medicilor
Producătorii de medicamente vor începe să facă publice sponsorizările pe care le acordă medicilor cel mai târziu în primul trimestru al anului viitor şi va fi pentru prima dată când industria farma va dezvălui aceste date ţinute până acum secrete.
Legislaţia care prevede obligativitatea companiilor farma de a-şi face publice sponsorizările este în vigoare încă de anul trecut, însă normele de aplicare sunt în dezbatere publică abia în această perioadă.
Marii producători declară că sunt de acord cu aceste propuneri şi că transparentizarea în industria farma este bună. În anii trecuţi însă, doar câteva companii au răspuns unei solicitări ZF de a transmite numărul medicilor sponsoriaţi (GSK care a sponsorizat participarea a 211 medici la congrese internaţionale în 2012, Terapia Ranbaxy care a spus că nu face astfel de sponsorizări şi o altă firmă din top zece care nu a dorit să-i fie făcut public numele ). Companiile farma au fost extrem de opace în ceea ce priveşte furnizarea de date despre relaţiile pe care le au cu medicii.
„Este un pas important înainte în procesul de transparentizare a acestor relaţii (dintre industria farma şi medici – n.red.). Întotdeauna au fost suspiciuni vizavi de relaţiile dintre industria farmaceutică şi profesioniştii din sistemul sanitar (…) şi noi ne dorim ca această transparentizare să ducă la o creştere a încrederii în industria farmaceutică”, a spus Dan Zaharescu, directorul executiv al Asociaţiei Române a Producătorilor Internaţionali de Medicamente (ARPIM).
Nu există o dată certă de la care companiile farma vor începe să facă aceste raportări, însă concluzia unei dezbateri publice de ieri de la Ministerul Sănătăţii a fost că cel mai târziu acestea vor începe în primul trimestru al anului 2016 (pentru datele aferente acestui an). Raportarea se va face către Agenţia Naţională a Medicamentului şi Dispozitivelor Medicale (ANMDM) şi va cuprinde date despre sponsor, activitatea sponsorizată, beneficiarul sponsorizării şi valoarea totală a sponsorizării (în lei).
Totdată, ANMDM vrea să afle informaţii şi despre alte tipuri de cheltuieli (altele decât sponsorizarea) şi va solicita companiilor să completeze un formular distinct şi pentru acestea.
În normele de aplicare se prevede că producători vor fi obligaţi să declare „toate activităţile de sponsorizare, precum şi orice alte cheltuieli suportate pentru medici, asistenţi medicali, organizaţii profesionale, organizaţii de pacienţi şi orice alt tip de organizaţii care au activităţi în domeniul sănătăţii”. Iar companiile farma au cerut lămuriri în ceea ce priveşte cuvântul „orice”.
Una dintre propunerile industriei a fost că raportarea să se facă în format electronic nu pe hârtie aşa cum propusese iniţial Agenţia Naţională a Medicamentului. Argumentul industriei farma a fost că pe hârtie volumul raportărilor ar atinge cifre impresionante.
„Volumul înregistrărilor poate atinge sute sau mii pe companie pe un an de zile (…) Dacă luăm în calcul tot, tot, speakerii şi toate sponsorizările, se poate ajunge la cifre impresionante”, a afirmat Dan Zaharescu. Este prima declaraţie care oferă a imagine a activităţii de sponsorizare în farma.
La afirmaţia lui Zaharescu, Marius Savu, preşedintele ANMDM, s-a declarat suprins să audă că volumele pot ajunge la cifre atât de mari.