Guvernul „face şi desface“ autostrăzile o dată la câteva luni, iar pe teren nu se vede nimic

Autori: Andreea Neferu , Andrei Cîrchelan 14.01.2015

La puţin peste un an de când guvernul Ponta şi fostul ministru al proiectelor de infrastructură Dan Şova anunţau planuri de 2.400 de kilometri de autostrăzi până în 2020, actualul ministru al transporturilor Ioan Rus schimbă la 180 de grade strategia rutieră a României.



Începând de anul acesta, cu un orizont de timp de zece ani, Ministerul Transpor­turilor, care a preluat recent în subordine CNADNR, sus­ţine că şi-a propus să construiască 725 de kilometri de autostrăzi, 184 de kilometri de autostrăzi fazate (construite în prima fază în regim de drum expres şi extinse apoi la standard de autostradă) precum şi 1.809 kilometri de drumuri expres. Nota de plată pentru aceste drumuri pe care statul le anunţă acum este de aproape 29 de miliarde de euro, potrivit declaraţiilor lui Ioan Rus.

Problema cea mai mare în contextul acestui nou anunţ privind viitorul reţelei rutiere din România este legată de faptul că promisiuni şi declaraţii au tot fost făcute în ultimii doi ani şi jumătate, de când premierul Victor Ponta conduce guvernul României. Planuri pe hârtie, declaraţii peste declaraţii care nu au avut finalitate, nici acum doi ani, nici acum un an – astfel pot fi caracterizaţi ultimii doi ani şi jumătate în ceea ce priveşte infrastructura rutieră. Proiecte de importanţă strategică, aşa cum este autostrada Sibiu - Piteşti, s-au împotmolit în declaraţii şi în schimbări de strategie. Deşi iniţial nici nu s-a pus problema ca Sibiu - Piteşti să fie construită altfel decât în regim de autostradă, în toamna anului trecut Master Planul General de Transport, documentul care arată priorităţile României în materie de infrastructură de transport până în 2030, arăta că pe Sibiu - Piteşti trebuie construit doar un simplu drum expres. În urma dezbaterilor publice asupra Master Planului, s-a revenit asupra deciziei şi s-a hotărât ca drumul Sibiu - Piteşti să fie realizat sub formă de autostradă fazată - mai întât drum expres, iar ulterior să fie transformat în autostradă. Schimbarea s-a schimbat din nou: ministrul transporturilor Ioan Rus vorbeşte acum despre posibilitatea ca Sibiu - Piteşti să fie construit încă de la bun început în regim de autostradă. „Cred că renunţăm la ideea de a faza acea autostradă (Sibiu - Piteşti – n.red.), pentru că găsim resurse financiare, şi ne ducem direct autostradă, dat fiind faptul că în zona respectivă de munte, înaltă, este complicat să refaci şantierele şi s-o tranformi din drum expres“, a afirmat ieri Ioan Rus.

Un alt proiect important care s-a încurcat în hora declaraţiilor a fost autostrada Comarnic - Braşov. După ce în 2004 şi în 2010 statul a încercat să construiască această autostradă în parteneriat public-privat, fără sorţi de izbândă însă, la finalul anului 2013 guvernul Ponta anunţa cu surle şi trâmbiţe că a ales noi investitori privaţi pentru realizarea acestei autostrăzi în concesiune – francezii de la Vinci, grecii de la Aktor şi austriecii de la Strabag.

La peste un an distanţă, contractul de concesiune nu a fost încă semnat, deşi atât Ponta, cât şi fostul ministru Dan Şova, actualul director al CNADNR Narcis Neaga şi actualul ministru al transporturilor Ioan Rus au tot anunţat anul trecut termene de semnare a acestui contract. „Până pe 15 februarie, trebuie să spunem companiilor care au câştigat prima fază a procedurii (pentru construcţia autostrăzii Comarnic - Braşov – n.red.) «semnăm» sau «nu semnăm», pentru că nu mai putem să stăm“, este ultima promisiune a lui Ponta.

O nebuloasă există şi la capitolul inaugurări de autostrăzi planificate pentru 2015. Nu mai departe de noiembrie 2014, CNADNR transmitea Mediafax un răspuns prin care anunţa că în 2015 vor fi deschişi circulaţiei 17 kilometri. Săptămâna trecută, CNADNR a răspuns unei solicitări a Ziarului Financiar, arătând că vor fi deschişi circulaţiei 37 de kilometri de autostrăzi anul acesta, iar ieri ministrul transporturilor a anunţat că sunt planificaţi 50 de kilometri pentru anul acesta (Nădlac - Arad, lot 2; Timişoara - Lugoj, lot 2; Gilău - Nădăşelu; 4,7 kilometri din primii 6,5 kilometri ai Bucureşti - Ploieşti).