România urcă pe locul 4 în top creşteri auto la nivel european, dar rămâne pe locul 18 după numărul de maşini noi vândute

Autor: Bogdan Alecu 20.01.2015

Comerţul auto local a revenit în topul pieţelor cu cele mai mari creşteri la nivel european, după o perioadă de şase ani în care conducea plutonul pieţelor care scad.

 

 



România s-a clasat în 2014 pe locul 4, cu un avans de aproape 22% al înmatriculărilor de maşini noi, faţă de anul pre­cedent, la circa 70.200 de unităţi, potrivit da­telor Asociaţiei Con­struc­torilor Europeni de Automobile (ACEA). În acelaşi inter­val, piaţa euro­peană a urcat cu 5,4% la 13 mi­lioane de maşini.

Pe de altă parte, în ciuda avansului, România rămâne pe locul 18 în topul celor mai mari pieţe europene, în timp ce în 2007 era pe locul 8 în rândul celor mai mari jucători în clasamentul ACEA.

România, cu o populaţie de aproape 20 de milioane de locuitori, a avut anul trecut un număr similar de autoturisme noi înregistrate cu ţări care au fie aproape jumătate din populaţie, precum Grecia (11 milioane de locuitori) şi Ungaria (10 milioane de locuitori), fie chiar un sfert din populaţia sa, cum este cazul Slovaciei (5 milioane de locuitori).

„Piaţa auto europeană a crescut în 2014 pentru prima dată în ultimii şapte ani datorită primelor primite din partea statelor, reducerilor de taxe şi trecerii clienţilor către mărci mai accesibile precum Dacia şi Skoda“, sunt de părere analiştii de la Automotive News Europe, cea mai mare publicaţie auto economică de pe continent. Aceştia subliniază faptul că vânzările la nivel european au fost susţinute în primul rând de discounturile acordate, primele de la stat şi vânzările de flote, şi nu poate fi vorba despre o revenire a încrederii  consumatorilor.

WikiZF: Profilul companiei Dacia

Dacia, în acest context, a înregistrat anul trecut cea de-a patra cea mai mare creştere la nivel european, de peste 23 de procente, la 363.100 de autoturisme, fiind pentru prima dată când marca autohtonă livrează peste 300.000 de maşini în Europa în istoria sa. Aceste maşini au fost asamblate atât la Mioveni, în România, cât şi la Tanger, în Maroc, creşterea fiind puternic susţinută de SUV-ul Duster care reprezintă circa 35% din volum, model care este asamblat pentru Europa exclusiv la Mioveni, dar şi de Sandero, care deţine aproape 40% din totalul înmatriculărilor Dacia, iar în cazul acestuia, aproape 70-80% din producţie sunt repre­zen­tate de uzina marocană.

Creşterea Dacia a fost depăşită exclusiv de cele ale unor constructori cu vânzări anuale de circa 100.000 de maşini, precum Jeep (plus 70% la 41.400 de maşini), Lexus (plus 30% la 31.100 de maşini) şi Mitsubishi (plus 25% la 102.400 de maşini).

Singura marcă cu peste 500.000 de maşini noi înmatriculate anual cu creştere de două cifre a fost Skoda, care a urcat cu 14% la 582.140 de unităţi.

Aşa cum şi piaţa românească a fost anul trecut puternic susţinută de persoanele juridice, firmele achiziţionând peste 70% din maşinile vândute în 2014, aceeaşi situaţie s-a repetat la nivelul întregului continent.

„Din anul 2000 încoace, nu s-a mai întâmplat ca într-un an atât de puţine maşini să fie achiziţionate de persoane fizice la nivel european. Chiar şi aşa, piaţa a fost susţinută de discounturile mari, finanţarea ieftină şi schemele de subvenţii acordate de guverne, alături de modelele nou-lansate“, a spus Peter Fuss, analist în cadrul Ernst & Young, citat de Automotive News.

Toate cele cinci pieţe mari europene au crescut anul trecut, cel mai puternic avansând Spania, cu 18%, urmată de creşterea de 9% a Marii Britanii, 4% Italia, 3% Germania şi 0,3% Franţa, acestea fiind şi unele dintre cele mai mari pieţe pentru Dacia.