Forumiştii din domeniul infrastructurii, către ministrul Ioan Rus: Renunţaţi la concesiunea autostrăzii Comarnic-Braşov şi faceţi licitaţie publică

Autor: Andreea Neferu 21.01.2015

Statul ar trebui să renunţe la formula de concesiune prin care vrea să construiască autostrada Comarnic-Braşov, având în vedere costul foarte mare al proiectului, care va ajunge la 8,5 miliarde de euro pe perioada de 30 de ani, cât va dura concesiunea, susţin membrii forumului de infrastructură peundemerg.ro, într-o scrisoare deschisă transmisă ministrului transporturilor, Ioan Rus.

“Vă solicităm renunţarea la actuala formă de concesiune şi realizarea proiectului în sistemul design-and-build (FIDIC galben/roşu), un sistem care şi-a dovedit eficienţa atât în Europa, cât şi în România. Specialiştii (dar şi Masterplanul General de Transport) estimează că autostrada ar costa în jur de 1,1-1,2 miliarde de euro dacă s-ar aplica o procedură de achiziţie competitivă, respectiv licitaţie deschisă pe loturi în sistem FIDIC galben/roşu”, spun forumiştii în scrisoarea adresată ministrului transporturilor. Sistemul FIDIC este recomandat pentru lucrări de construcţie şi inginereşti, reprezentând un document simplu şi flexibil care să includă toate prevederile comerciale esenţiale.

Forumiştii propun de asemenea ca finanţarea autostrăzii Comarnic-Braşov să se facă printr-un mix de fonduri europene, împrumuturi de la BEI sau BERD, dar şi contribuţie de la bugetul de stat. Mai mult, forumiştii propun inclusiv includerea acestei şosele în aşa-numitul “plan Juncker”, pentru investiţii strategice, care este estimat să se ridice la 300 de miliarde de euro.