Penny Market îşi face „clase“ de învăţământ pentru a avea angajaţi care „să lucreze conform cerinţelor internaţionale“. Salariile din retailul românesc sunt însă de opt ori mai mici decât în Germania

Autor: Corina Mirea 22.01.2015

Lanţul german de magazine de tip discount Penny Market va angaja până la ju­mă­­tatea lunii februarie 20 de tineri cu vârste de peste 18 ani şi absolvenţi a mini­mum zece clase pentru a-i include într-un program de for­mare profesională duală, după modelul ger­man. Timp de trei ani de acum înainte can­­didaţii vor fi angajaţi cu contracte de mun­că în cadrul Penny Market România şi vor fi plătiţi.

Reprezentanţii companiei nu au spus însă ce salariu vor primii tinerii sau care a fost bugetul programului-pilot de formare pro­fesională duală, însă la finalul acestuia, în urma unui examen, ei vor primi diplome de calificare recunoscute atât în România, cât şi în Germania pentru poziţia de comerciant vân­zător mărfuri alimentare şi nealimen­tare. Un casier care lucrează într-o reţea de comerţ modern câştigă lunar între 900 şi 1.700 de lei, suma variind în funcţie de reţea şi de mărimea oraşului. Prin comparaţie, un casier din Germania, ţara-mamă a Penny Market, care are acelaşi job, câş­tigă de opt ori mai mult. Repre­zen­tanţii Penny Market nu au ex­pli­cat de unde vin aceste diferenţe.

„Obiectivul final al acestui program este cel de a avea angajaţi care pot să lucreze con­form cerinţelor interna­ţio­nale şi cu toate că există riscul ca la final unii să-şi dorească să plece în străinătate, ni-l asumăm. Am ales să pregătim doar 20 de candidaţi pentru că este o încercare şi vrem să vedem cum decurge programul, apoi, dacă totul merge bine, vom dezvolta programul şi va deveni parte din companie“, a spus Daniel Gross, director general al Rewe România, compa­nia care administrează Penny Market, un lanţ cu peste 3.450 de angajaţi pe plan local (dintre care mai mult de 2.000 fiind repar­tizaţi în magazine). Pro­gra­mul-pilot de for­mare pro­fesio­nală duală vine în contextul în care tot mai mulţi retaileri „se plâng“ de deficitul de candidaţi care îşi doresc să înveţe o me­se­rie (cum ar fi cea de pa­ti­ser/cofetar) şi, pe de altă parte, de fluctuaţia mare de per­sonal (circa 60% la nivelul întregului sector), mai ales în rândul tine­ri­lor. Salariile din retail sunt prin­tre cele mai mici din econo­mie, ală­turi de cele din industria hotelieră.