Oil Terminal vrea să fie din nou „magazie“ scutită de accize

Autor: Radu Bostan 03.02.2015
Operatorul portual Oil Terminal (sim­bol bursier OIL) încearcă să se autorizeze din nou ca antrepozit fiscal, adică un fel de „re­fu­giu“ de la plata accizelor pe produse petroliere im­portate în UE sau exportate de rafinăriile euro­pene. Compania ar ţinti venituri supli­men­tare de un milion de lei din acest segment, po­trivit planului de adminis­trare propus de ac­tualul CA, însă respins de acţionari în decem­brie anul trecut.
 
Oil Terminal a fost autorizat de către ANAF ca antrepozit fiscal până în anul 2010, aviz pe care l-a pierdut în urma unei modificări a Co­dului fiscal. Această schimbare a cauzat în 2010 pierderea a 1,22 milioane de tone din ru­lajul de produse prin terminal, comparativ cu nivelul bugetat, a scris conducerea com­paniei în raportual anual. Nu este clar de ce com­pania a aşteptat până în 2015 pentru a se reînscrie pentru autorizaţie. Reautorizarea ca antrepozit fiscal ar face terminalul mai atractiv ca poartă de export pentru rafinăriile de petrol din regiune, care ar putea să-şi depoziteze produsele finite în rezervoarele Oil Terminal, în aşteptarea unei barje în care să fie încărcate, fără a plăti accize sau TVA. Toate rafinăriile din România şi din Uniunea Europeană au statut de antrepozit fiscal, astfel că marfa poate circula liber de la acestea până la Oil Terminal, şi invers.
 
„În prezent, neavând antrepozit fiscal, dacă clientul doreşte să aducă marfa în Oil Ter­minal trebuie să efectueze importul în vamă unde e arondat, să plătească accize şi TVA, iar apoi să trimită marfa în Oil Terminal spre depozitare. După ce face încărcarea în navă, cu declaraţia de export, solicită auto­ri­tă­ţi­lor fiscale româneşti sau din ţara de origine co­munitară recuperarea accizelor şi TVA, însă acest proces poate dura mult, timp în care clientul are fondurile blocate”, arată planul de administrare al Oil Terminal propus de actualul Consiliu de Administraţie.