Cum îşi împart piaţa locală a cardurilor giganţii Visa şi MasterCard

Autor: Ciprian Botea 04.02.2015
Şase din zece lei cheltuiţi online şi la POS-uri sau retraşi de la bancomate în perioada septembrie 2013-septembrie 2014 au provenit de pe carduri emise sub sigla Visa, în timp ce concurenţii de la Master Card au rămas cu o felie de 40% din această piaţă, potrivit calculelor efectuate de ZF pe baza datelor publicate de Visa şi de BNR.
 
Organizaţia de plată Visa a anunţat că sumele cheltuite de pe cardurile emise sub sigla sa de băncile locale s-au ridicat la echivalentul a 21 miliarde de euro în anul fiscal încheiat la 30 septembrie 2014, în creştere cu 9%. Portofoliul Visa este concentrat pe segmentul cardurilor de debit.
 
Băncile locale au raportat la nivel agregat tranzacţii pe carduri în valoare de 152 miliarde de lei (34 mld. euro), potrivit datelor BNR, ceea ce în­seam­nă că Visa şi-a adjudecat o cotă de piaţă de circa 60%. MasterCard şi-a adjudecat aproape tot restul de 40% în condiţiile în care piaţa este dominată de cei doi jucători, tranzacţiile cu carduri Ame­rican Express, de exemplu, fiind limitate.
 
Este pentru prima dacă când apar date care permit o conturare a modului în care cele două organizaţii de plată îşi împart piaţa cardurilor.