Braşoveanul Horaţiu Ţepeş a trecut de 30 mil. euro cu Bilka Steel anul trecut

Autor: Radu Racu 09.02.2015

"Anul 2014 a fost un dificil pentru mediul de business, lipsit de predictibilitate şi marcat de insolvenţe. Am ştiut încă din primul an de activitate că evoluţia companiei trebuie să fie influenţată în cea mai mare măsură de strategia internă de business. Astfel, timp de 8 ani am investit peste 9 milioane de euro şi obiectivul principal a fost acela de a ajunge la o capacitate de producţie optimă, un sistem logistic performant, o gamă largă de produse şi o distribuţie la nivelul întregii ţări", a declarat, într-un comunicat, proprietarul companiei, Horaţiu Ţepeş.

Compania a produs şi comercializat anul trecut peste 4 milioane de metri pătraţi de învelitori metalice. Ţigla metalică a acoperit jumătate din totalul vânzărilor (54%), fiind urmată de accesorii, tablă cutată şi panouri termoizolante (31%) şi sisteme pluviale - jgheaburi şi burlane (15%).

Bilka va continua în acest an un program investiţional de 5 milioane euro, prin care vizează în principal creşterea şi diversificarea producţiei.

"Avem de acoperit cu utilaje de producţie halele achiziţionate anul trecut şi investiţii bugetate pentru opt noi linii de producţie pentru ţiglă metalică, elementele sistemului pluvial şi accesorii pentru acoperiş. Odată instalate aceste utilaje, vom lansa şi noi produse", a continuiat Ţepeş.

Pentru a ajunge la suprafaţa optimă şi necesară investiţiilor bugetate pentru următorii ani, Bilka vizează extinderea producţiei prin achiziţionarea unui teren de 15.000 mp, aflată în apropierea fabricii din Braşov, iar unul din obiectivele companiei pe termen mediu a rămas preluarea unui competitor local.

Fabrica companiei din Braşov se întinde în prezent pe o suprafaţă de 45.000 mp. Vânzările Bilka sunt derulate printr-o reţea naţională de peste 500 de distribuitori.

Compania şi-a început activitatea în 2007 ca importator de acoperişuri metalice şi a început producţia în anul următor.

Antreprenorul din Făgăraş a intrat iniţial în afaceri ca importator de acoperişuri metalice, afacere pe care a învăţat-o în perioada 2004-2008 din postura de angajat al firmei slovace Rova, preluată ulterior de suedezii de la Lindab.

„Patronul slovac mi-a spus că afacerea de aici e o pălărie prea mare pentru el. A vândut în 2008 şi cu banii luaţi s-a mutat în Florida. Atunci am decis să merg şi eu pe cont propriu“, povesteşte braşoveanul, care avea iniţiative antreprenoriale încă din perioada în care era angajat. „Încă din 2005 în timpul liber mă duceam şi măsuram casele şi acoperişurile din Făgăraş, alături de doi angajaţi. Făceam pachet complet de servicii, de la evaluarea materialelor necesare până la livrare în curte“, îşi aminteşte Ţepeş, care acum deţine o afacere cu 100 de angajaţi, luând în calcul şi oamenii care lucrează pentru doi distribuitori din cadrul grupului.

Primele contracte făcute de Bilka Steel se bazau pe importuri de ţiglă din regiunea Scandinaviei şi vizau doar sume mici. Firma a funcţionat iniţial într-o hală de 600 de metri pătraţi, unde chiria era de circa 1.000 de euro pe lună. La momentul deschiderii firmei, antre­prenorul s-a bazat pe resursele obţinute din activitatea pe care o desfăşurase anterior la concernul slovac, iar primele contracte au vizat vânzarea de sisteme complete de acoperişuri de la furnizori din ţară şi din străinătate.

„Primul contract pe care l-am făcut a fost cu banii clientului. Mă înţelesesem cu el pentru un montaj, iar el mi-a dat un acont de circa o mie de lei“, afirmă managerul braşovean. De aici antreprenorul a pornit o afacere care în primul an de activitate a generat o cifră de afaceri de 700.000 de euro, urcând apoi treptat până la 11 milioane de euro în 2011, conform datelor publicate de Ministerul de Finanţe.
 

De la import la producţie. „Spre sfârşitul anu­lui 2008 am început să ne gândim la producţie. Atunci a venit criza şi ne-a ajutat foarte mult pentru că lumea se uita foarte atent la preţ. Pentru prima linie de producţie am investit sub o sută de mii de euro, bani făcuţi pe sfârşit de 2008, când încă se vorbea de sume mari şi făcusem un profit frumuşel“, afirmă fondatorul Bilka.

Producţia a început cu 7 oameni, cu tehnologie din regiunea scandinavă şi materie primă importată din combinatele ArcelorMittal din Polonia şi Macedonia, pentru că la Galaţi combinatul local nu produce oţel vopsit, necesar pentru învelitorile metalice. La vremea respectivă, firma avea 15 angajaţi în total şi scopul agenţilor de vânzări era să identifice distribuitori pentru toată ţara.