Ce spun liderii de business despre mediul economic din România şi cum se poziţionează în faţa altor ţări europene

Autor: Corina Mirea 14.02.2015

Un proiect de ţară elaborat pe zeci de ani de acum înainte, nu care să se schimbe odată cu rotirea partidelor politice la putere, mai puţină atenţie dată banilor şi mai mult interes pentru colaborare între companii, politici care să stimuleze creşterea natalităţii şi crearea unui nucleu de antreprenori care să comunice mesaje sănătoase de business – aceasta este „reţeta“ pe care câţiva lideri de business o propun pentru o Românie mai competitivă şi mai stabilă economic.

 


Steven van Groningen, preşedinte al Raiffeisen Bank:

Ne concentrăm prea mult la bani în prezent. Dar aceştia nu sunt un scop în sine, ci sunt oferiţi sau obţinuţi pentru a evolua. Trebuie să ne focusăm pentru a crea valoare, nu individual, ci împreună şi dacă faci asta, evident o să ai şi de câştigat.

 

Radu Tătucu, senior PAN-EU vendor manager în cadrul retailerului american Amazon:

Avem nevoie de un proiect „ România 2040“ pentru a evita greşelile ultimilor 25 de ani, pentru a ne asigura că nu rămânem la stadiul de ţară cu potenţial extraordinar. Nu avem variantă. Demografia nu ne este favorabilă, avem o fereastră critică de 15 ani, după care nu vom mai avea cu cine să facem schimbarea. Trebuie să excelăm în următorii 20 de ani în agricultura organică, construcţia de maşini, ecoturism, IT&C, industria creativă, ştiinţă şi tehnologie şi în educaţie.

 

Cristian Popa, fost viceguvernator al BNR:

Din 2002 România a ajuns să inverseze dependenţa în exportul de produse cu valoare adăugată joasă cu produse din gama maşini şi echipamente (40% din exporturi).

În România ne-am obişnuit cu două lucruri în ultimii ani, dar de care trebuie să ne dezobişnuim. Primul ar fi  inflaţia care a scăzut foarte mult şi al doilea ar fi dobânzile mici. Nu cred că o inflaţie de 1,1% este sănătoasă şi la fel nu sunt nici dobânzile mici, care pot afecta businessul. Dobânzile reduse îngreunează creşterea finanţării, ceea ce ar putea duce la plecări de capital din ţară.

 

Sorin Axinte, managing partner al firmei de branding Glue şi cofondator al FRBL:

Succesul a fost în România este să faci foarte mulţi bani fără să aibă importanţă cum. Frustrarea se varsă în mişcări sociale. Este un punct de inflexiune pentru că ce vedem cu ochiul liber în ultimii doi-trei ani este că mai şi contează cum ai făcut banii aceia mulţi.

Eu cred că aceste fisuri se întâmplă şi mă bucur că se întâmplă. Contează cum ai făcut banii şi ce faci cu ei în continuare. Antreprenorii sunt foarte importanţi, mai ales pentru mişcări sociale. Ei influenţează cam 15.000 de oameni, direct sau indirect. Este suficient ca ei să pună un mesaj pe o etichetă pentru a schimba ceva.