Angajatorii îşi trimit doar angajaţii-cheie la cursuri, în speranţa că dezvoltarea lor se va reflecta în business

Autori: Corina Mirea , Adelina Mihai 16.02.2015

Piaţa programelor de instruire a angajaţilor, estimată la 30- 40 de milioane de euro, rămâne extrem de fragmentată, iar acest lucru a însemnat pentru unii jucători creşteri de până la 38% în business în 2014, în timp ce alţii au văzut cum încheie anul cu afaceri în scădere cu 29%. Un lucru este cert: se caută programe de dezvoltare al căror impact se vede în rezultatele financiare ale companiei, iar angajaţii-cheie sunt „favoriţi“ atunci când vine vorba de investiţii în dezvoltarea oamenilor.

Cei mai mari furnizori de trai­ning din România au adunat anul trecut venituri cumulate de peste 10 mil. euro, în creş­tere cu 13% faţă de anul ante­rior, potrivit calculelor ZF pe baza datelor furnizate de companii şi a celor publicate la Ministerul de Finanţe (excepând compania Codecs, care nu a răspuns solicitării ZF).

„În 2014 a crescut ponderea progra­melor foarte personalizate ce au la bază nevoi extrem de specifice. Aceste programe îmbină, de fapt, elemente de competenţe tehnice specifice postului (aşa-numitele «hard skills») cu competenţe soft. La aceste tipuri de traininguri, designul şi dezvoltarea programelor consumă 50% din resursele alocate“, a spus Andrei Goşu, directorul general al grupului de firme Ascendis, liderul pieţei locale de training. El estimează că piaţa locală a programelor de training are o valoare cuprinsă între 30 şi 40 mil. euro. În 2014, grupul Ascendis a avut o cifră de afa­ceri de 4,7 mil. euro, în creştere cu 30% faţă de anul anterior. Grupul cuprinde mai multe divizii, de la programe de training, team­building, coa­ching sau process management până la programe de well being sau cursuri de limbi străine, însă 60% din cifra de afaceri provin încă din programe de training.

Programele de instruire „în masă“ cu furnizori externi au rămas în istorie, pentru că în prezent companiile decid să inves­tească doar în angajaţii-cheie, a căror dez­voltare de competenţe poate avea impact semnificativ în rezultatele financiare ale companiilor.

„Cei de pe niveluri ierarhice inferioare participă la cursuri cu traineri interni (programe foarte specializate pe produsele vândute, pe programele cu care lucrează în mod cotidian sau pe abilităţi comune) sau cu companii de training din eşalonul secund. Middle managerii şi profesioniştii-cheie şi foarte buni participă la programe inovative, foarte puţin cu traineri interni şi mai mult cu firme de training din primul eşalon“, a spus Octavian Pantiş, managing director al firmei de training TMI, care anul trecut a avut afa­ceri cu 12% mai mari ca în 2013, până la circa 650.000 de euro. Anul trecut, Octavian Pan­tiş a achiziţionat pachetul majoritar al Ecoxtrem, o companie locală care organi­zează programe de teambuilding şi trai­ning.