Producem scump, ne încălţăm ieftin: exporturile depăşesc importurile cu un miliard de dolari

Autor: Cristina Roşca 24.02.2015

România exportă pantofi în valoare de 1,3 mld. dolari, în timp ce importurile sunt de aproape patru ori mai mici. Astfel, piaţa locală este responsabilă pentru 1,1% din exporturile totale de încălţăminte, fiind unul dintre jucătorii de talie mondială.

În acest context, producţia locală de încălţăminte este una dintre puţinele industrii cu un excedent comercial de circa 1 mld. dolari. 

„Marele avantaj al Ro­mâniei este tradiţia din domeniu, care contează foarte mult în industrie. Apoi, poziţia geografică este favo­rabilă, piaţa locală fiind situată în Europa, fapt ce per­mite o aprovizionare rapidă la nevoie. Nu în ultimul rând, costul cu forţa de muncă este mic, astfel că în ur­mă­torii ani piaţa va creşte, însă nu datorită unor in­vestiţii noi, ci datorită investitorilor deja prezenţi“, spune şi Victor Tighinean, care a adus iniţial brandul Ecco Shoes pe piaţa locală în sistem de franciză şi care ulterior a preluat conducerea odată cu intrarea directă a companiei-mamă.

Pantofii „made in Ro­mania“, în principal din piele, iau drumul Occidentului, respectiv al Italiei, Franţei sau Germaniei. La polul opus, 62% din importurile de încălţăminte în volum vin din China.

Astfel, România exportă pantofi cu un preţ de export de 25 de dolari şi importă pantofi de 5 dolari, în special din material textil şi cauciuc.