Ce au spus consultanţii fiscali despre măsurile de relaxare fiscală anunţate de Guvern

Autor: Claudia Medrega 24.02.2015

Guvernul a anunţat o avalanşă de măsuri de relaxare fiscală care include reduceri nesperate ale taxelor principale - TVA, CAS şi cota unică -, dar concomitent există şi intenţia de penalizare a microîntreprinderilor fără angajaţi şi de introducere a obligaţiei de plată a CAS şi CASS pentru toate persoanele fizice care realizează venituri.

Măsurile de relaxare fiscală au fost caracterizate de consultanţii fiscali ca fiind foarte bune, dacă vor fi aplicate aşa cum au fost anunţate şi dacă aplicarea va fi durabilă. Relaxarea fiscalităţii ar urma să aibă efecte pozitive asupra investiţiilor şi consumului, reprezentând „o gură de oxigen pentru economie“.

Pe de altă parte, cea mai dificilă întrebare la care trebuie să răspundă Guvernul este cu privire la sursele de acoperire a deficitului generat de aceste noi reguli.

RAMONA JURUBIŢÂ, partener, Head of Taxation Services KPMG România

Noile proiecte de Cod fiscal şi Cod de procedură fiscală reprezintă o gură de oxigen într-un context destul de fragil în relaţia autorităţilor cu contribuabilii, pe fondul inspecţiilor fiscale. Măsurile de relaxare fiscală, dar şi clarificarea anumitor concept neclare sunt o necesitate în contextual în care avem nevoie de crearea unui cadru favorabil investiţiilor. Dacă deja celebra „taxă pe stâlp“ introdusă la începutul anului trecut a determinat sistarea multor investiţii sau chiar retragerea acestora din România, eliminarea acesteia de la 1 ianuarie 2016, dar şi anunţarea unui calendar de reducere a contribuţiilor sociale şi a impozitului pe venit dublată de calendarul reducerii cotei standard de TVA, respectiv accize vor avea cu siguranţă efecte pozitive în creşterea investiţiilor şi a consumului. Era nevoie să avem cele două coduri rescrise întrucât multitudinea modificărilor legislativecare au avut loc de-a lungul anilor îl făcea greu de urmărit şi aplicat atât de contribuabili, cât şi de autorităţi.

 MIHAELA MITROI, liderul Departamentului de Consultanţă Fiscală şi Juridică, PwC România

 

În măsura în care vor fi puse în aplicare, măsurile fiscale anunţate de Guvern sunt foarte bune. Reducerea cotei de TVA la 20% de la 1 ianuarie 2016 şi la 18%  în 2019, cota redusă de 9% de TVA pentru mai multe alimente de bază, intenţia reducerii cotei unice la 14% din 2019, eliminarea impozitelor pe construcţii şi pe dividende, intenţia de reducere a CAS, atât la angajat, cât şi la angajator din 2017, plafonarea contribuţiilor de sănătate, micşorarea accizelor - toate acestea reprezintă iniţiative pozitive, pe care mediul de afaceri le-a susţinut de foarte multă vreme. Sperăm ca aceste măsuri să fie într-adevăr introduse la termenele prevăzute prin proiectul Codului fiscal. 

Introducerea acestor măsuri trebuie însă să fie bine planificată, în aşa fel încât aplicarea acestora să fie durabilă, fără a mai intervene modificări neaşteptate pe parcursul execuţiilor bugetare.

 GABRIEL SINCU, director executiv, asistenţă fiscală şi juridică, EY România

Este cel mai îndrăzneţ set de măsuri fiscale de care am avut parte în ultimii 25 de ani, depăşind ca impact şi anvergură introducerea cotei unice din anul 2005. Sperăm ca acesta să se materializeze şi să nu reprezinte doar un subiect de discuţie pentru consultanţi şi presă pentru câteva săptămâni.

Cea mai dificilă întrebare la care trebuie să răspundă Guvernul este cu privire la sursele de acoperire a deficitului generat de aceste noi reguli.

Există acum suficiente resurse în zona de economie subterană, care ar putea acoperi cu succes gaura din bugetul de stat. Rămâne de văzut în ce măsură autorităţile vor reuşi să colecteze aceste resurse, având în vedere faptul că vorbim despre evaziunea fiscală, o nucă ce s-a dovedit aproape imposibil de spart în ultimii 25 de ani.

DAN BÂDIN, partener coordonator servicii fiscale şI juridice la Deloitte România

Măsurile anunţate privind principalele impozite sunt de bun augur. Aplicarea lor ar fi o gură de oxygen pentru economie. Sperăm să avem o creştere economică mai mare. Important este ca măsurile de relaxare fiscală să fie aplicate aşa cum au fost anunţate şI să se găsească resursele bugetare pentru a acoperi golul de venituri.

 ALINA TIMOFTI, partner NNDKP Consultanţă Fiscală

 După ani de discuţii tehnice şi propuneri legislative înaintate de mediul de afaceri şi diverse organizaţii profesionale, abia acum suntem în faţa unor modificări cu o relevanţă semnificativă pentru economia românească şi de la care ne putem aştepta la efecte benefice.

Este adevărat că de-a lungul ultimilor ani au mai fost preluate din când în când propuneri legislative înaintate de mediul de afaceri cu scopul amendamentelor anuale ale Codului fiscal, însă niciodată de o asemenea anvergură şi multitudine.

Prin urmare, da, mă aştept ca reducerile de taxe propuse, în măsura în care vor deveni şi aplicabile, să producă un efect pozitiv asupra economiei şi asupra locurilor de muncă. Prin urmare, din acest punct de vedere nu cred că există vreun dubiu referior la oportunitatea măsurilor de relaxare fiscală propuse. Referitor la sustenabilitatea bugetară, nu pot decât să fac precizarea că mă aştept ca orice guvern responsabil care şi-ar asuma astfel de modificări să fi făcut calculele macroeconomice necesare pentru ca propunerile să fie şi sustenabile. Mă aştept însă ca în măsura în care măsurile propuse vor confirma impactul bugetar presupus (cel puţin într-o primă fază), să asistăm în practică la o intensificare a acţiunilor de control fiscal.