Statul face calea ferată între Braşov şi Sighişoara şi un multimodal la Galaţi din banii puşi la bătaie prin programul Connecting Europe Facility

Autor: Andreea Neferu 03.03.2015
România a depus 14 proiecte cu o valoare totală de 1,2 miliarde de euro ce ar putea fi finanţate prin programul de fonduri europene Connecting Europe Facility (CEF), un mecanism al Uniunii Europene care vizează dezvoltarea infrastructurii la nivel european, potrivit Ministerului Fondurilor Europene.

Cel mai important proiect pentru care statul român vrea să obţină finanţare europeană prin acest program este reabilitarea căii ferate între Braşov şi Sighişoara, estimată să coste 890 de milioane de euro, care ar urma să asigure o viteză de 160 km/h. Al doilea proiect ca mărime pentru care România a depus documente de contractare a fondurilor din programul CEF are o valoare de 136 de milioane de euro şi vizează construcţia unei platforme multimodale în portul Galaţi, dedicată în special transferului de mărfuri şi containere. Un alt proiect cu o valoare mai mare, de 92 de milioane de euro, se referă la transformarea unei insule artificiale şi a ţărmului vecin din partea de sud a Portului Constanţa într-un terminal multimodal pentru hidrocarburi.

Celelalte proiecte depuse de România au o valoare de cel mult 25 de milioane de euro fiecare şi vizează în special domeniul naval şi cel feroviar. Programul CEF vine să completeze fondurile structurale pe care România le va putea obţine pentru infrastructura de transport în exerciţiul financiar 2014-2020. Aceste fonduri structurale vor fi în special folosite pentru zona de transport rutier, dar şi feroviar.

Încercarea guvernului de a obţine fonduri europene pentru diverse proiecte de infrastructură de transport vine în contextul în care România ar urma să aibă anul acesta pentru prima oară în istorie un master plan general de transporturi, un document care să stabilească priorităţile ţării în acest domeniu până în 2030. După ce acest document a fost aprobat de guvern în urmă cu câteva zile, săptămâna viitoare vor fi purtate negocieri cu Comisia Europeană, care trebuie să-şi dea acordul asupra acestui document.

Poate cea mai importantă parte a master planului este cea legată de domeniul rutier, având în vedere că acesta prevede construcţia a încă 1.300 de kilometri de autostrăzi până în 2030. De asemenea, documentul arată că în România ar trebui reabilitaţi în următorul deceniu şi jumătate peste 3.200 de kilometri de cale ferată, dar ar trebui construiţi şi 752 de kilometri de căi navigabile. În acelaşi timp, master planul prevede modernizarea a 12 porturi şi lucrări la 14 aeroporturi.

Programul CEF  urmăreşte accelerarea investiţiilor în domeniul reţelelor de transport, energie şi telecomunicaţii transeuropene şi mobilizarea finanţărilor publice sau private, potrivit Ministerului Fondurilor Europene.