O lună de filme la ArtYourself Gallery/ de Ziarul de duminică

Autor: Ziarul de Duminica 05.03.2015

Luna martie continuă seria filmelor selectate pornind de la conceptul expozitiilor Art Yourself, pe tema Reflexivity / Autobiography of an art work.

Filmele obişnuiesc să facă un pact implicit cu publicul, prin care acesta este dispus să creadă ce i se arată în schimbul câtorva ore de escapadă, distracţie sau contemplare. Însă, cinematografia a fost marcată şi de momente în care aparatul de filmat şi-a întors obiectivul către el însuşi, realizarea unui film devenind protagonistul filmului, atenţia spectatorilor fiind astfel atrasă către întâmplările din afara cadrului, din spatele scenei. 
În fiecare vineri din luna martie, vom arăta filme ce au la bază tema reflexivităţii, uitându-ne la modul în care crizele de inspiraţie artistică, regizorii şi spectatorii au fost transpuşi pe ecran. 

În deschidere, scurtmetrajul Sassiwood, realizat de Antonio Andreani şi Vito Cea – situat în orăşelul pitoresc Matera, filmul are o atitudine cinică faţă de cinematografia italiană. Prezentul redat de Sassiwood intră în dialog cu trecutul cinema-ului italian din 8 ½ al lui Federico Fellini. Oglindind criza de inspiraţie prin care trecea regizorul la timpul acela, filmul, prin imagini onirice, surprinde caracterul evaziv al inspiraţiei.

Următoarea săptămână se concentrează asupra cinefiliei şi modului în care filmul îşi poate influenţa publicul. În The Dreamers al lui Bernardo Bertolucci, cinematografia este motorul unui triunghi amoros din Parisul anilor ‘60. Iar sexualitatea şi cinefilia merg mână în mână în Torremolinos 73, realizat de Pablo Berger: un cuplu căsătorit, care trăieşte în Spania condusă de Franco, începe să realizeze filme porno pentru a se întreţine, timp în care ei descoperă o pasiune pentru Ingmar Bergman şi regie. 

A treia săptămână iluminează procesul creativ, sau cum o lucrare de artă prinde viaţă. Artiştii britanici Iain Forsyth şi Jane Pollard surprind lumea interioară a muzicianului Nick Cave în 20.000 Days on Earth, în timp ce Capote al lui Bennett Miller trasează viaţa geniului chinuit în perioada în care acesta se hotărăşte să se documenteze despre crima care va deveni inspiraţia pentru capodopera sa, In Cold Blood

Ultima săptămână introduce conceptul de metacinema, sau filme care se au pe ele însele ca şi subiect, prin prisma lui Francois Truffaut în Day for Night şi cea a lui Spike Jonze în Adaptation. Nu numai că aceste filme se axează pe procesul de realizare a unui film, dar chiar filmul pe care personajele îl realizează ajunge să influenţeze vieţile acestora atât de mult încât graniţa dintre scenariu şi realitate devine periculos de inexistentă.