BRD reintră în competiţia pentru clienţi şi vizează o creştere de 1,2 mld. lei a portofoliului de credite

Autor: Ciprian Botea 09.03.2015
BRD, a doua bancă locală după active, vrea să-şi recupereze anul acesta cei 45.000 de clienţi pe care i-a pierdut anul trecut, ceea ce i-ar asigura o creştere cu 1,2 mld. lei a stocului de credite nete şi cu 600 mil. lei a depozitelor, potrivit bugetului de venituri şi cheltuieli care va fi supus votului acţionarilor în adunarea generală din 9 aprilie.
 
Anul trecut, banca a pierdut 100 milioane de lei din depozite, iar stocul de credite s-a contractat cu aproape 5%. Stocul de credite ar urma să ajungă în decembrie anul acesta la 27,6 mld. lei, ceea ce ar asigura „o creştere a venitului net bancar cu 3%“, după o scădere cu 8% anul trecut. Creşterea stocului de credite ar urma să fie susţinută de finanţările pentru companii mari, banca păstrând o atitudine prudentă vizavi de întreprinderile mici şi mijlocii. Sunt vizate „cu prioritate sectoarele de energie, agricultură, infrastructură, mari comercianţi şi mari exportatori“. Pe sectorul IMM-urilor este vizată o „abordare prudentă a creditării“.
 
Pe retail este aşteptată o creştere a stocului de credite de sub 1%, ţinta pe acest segment fiind atragerea de depozite. Banca vizează o creştere a ponderii depozitelor în total resurse atrase cu 17 puncte procentuale între 2102 şi 2015, în paralel cu reducerea cu 13 puncte procentuale a finanţării de la banca-mamă Société Génerale. Rata credite nete/depozite era de 73% la finalul anului trecut.
 
Oficialii BRD estimează o scădere în continuare a ratei creditelor neperformante şi implicit a costului riscului. Banca a încheiat anul trecut cu o rată de neperformanţă de 16%, în scădere cu cinci puncte procentuale, în timp ce cheltuielile cu provizioanele de risc s-au situat la 1,2 miliarde de lei, comparativ cu un nivel de peste 2 mld. lei în 2013.