Acţiunile „mici“ se pierd pe drum fără investitorii de retail

Autor: Radu Bostan 09.03.2015

Acţiunile companiilor mici şi mijlocii de pe bursă pot oferi randa­mente superioare mediei pieţei, dar tranzacţiile cu aceste titluri însumează mai puţin de 10% din rulajul lunar, din cauza numărului re­dus de investitori de retail şi a lichidităţii slabe din piaţă.

Titlurile unor companii de talie mijlocie precum Ae­ro­star (simbol bursier ARS) sau Compa (CMP), dar şi ale unor firme mici ca Romcarbon (ROCE) sau Şantierul Naval Orşova (SNO), au crescut cu 20-100% în ultimele 12 luni. De-a lungul aceleiaşi perioade, indicele BET, care urmăreşte evoluţia celor mai mari şi mai lichide acţiuni, numite „blue chips“, a avansat cu doar 13%. Liga secundă a bursei include şi firme mici, dar cu o lungă tradiţie în distri­buirea dividen­delor, precum Con­ted Dorohoi  (CNTE), ale cărui dividende au avut în 2013 un randament de 11%. Pentru 2014 produ­cătorul de textile din Botoşani pregăteşte un dividend cu ran­dament de 9%, si­milar cu cel estimat de Transelectrica (TEL), una dintre blue chips.

„Sunt şi alte societăţi cu indicatori foarte buni şi, nefiind în lumina re­flectoarelor, oferă investitorilor randamente potenţiale bune, atât din dividend cât şi din creşterea acţiunilor. Din păcate, pe piaţa noastră lichi­ditatea este destul de slabă, încât până şi acţiunile de tip blue chips au lichiditate scăzută“, a spus Lucian Isac, directorul general al firmei de brokeraj Estinvest.