Cum s-a schimbat piaţa francizelor în ultimul deceniu

Autori: Raluca Stanciu , Paul Voicu 26.03.2015

În 2003, când Sorin Pâslaru (redactorul-şef al ZF) relata de la Franchise Expo Paris, în Franţa existau aproximativ 700 de francizori (deţinători de diferite concepte de afacere) şi peste 33.000 de francizaţi cu o cifră de afaceri cumulată de 33 mld euro. Citiţi în ZF cum arăta piaţa francizelor acum mai bine de un deceniu (http://www.zf.ro/companii/ franciza-sau-cum-sa-faci-afaceri-cu-ideile-deja-verificate-ale-altora-2985548).

În prezent sunt peste 1.800 de francizori şi peste 68.000 de francizaţi, care generează o cifră de afaceri totală de 52 de miliarde de euro. Businessul a avut un ritm de creştere susţinut, chiar dacă în perioada 2007-2009 criza a produs şi în Franţa o reaşezare a pieţei.

Anul acesta la Franchise Expo au fost prezenţi peste 500 de francizori din care peste 100 din alte ţări decât Franţa. Aceasta este cea mai mare expoziţie de profil din Europa.

Făcând o paralelă, în România, în 2005, existau 170 de concepte care generau 0,7 mld. euro cifră de afaceri, potrivit datelor ZF de la acea vreme.

A urmat o perioadă de creştere rapidă până în anul 2008, când piaţa a ajuns la peste 400 de concepte. Ulterior, conceptele din piaţă s-au triat şi consolidat şi în anul 2014, existau un număr de 330 de concepte care au generat o cifră de afaceri pentru anul 2014 estimată la 1,8 mld euro. Raportat ca şi procent al segmentului francizei din PIB-ul ţării, pentru 2014, România este la 1,2%, în schimb în Franţa procentul este de 2,4%. 

În Franţa, procentul conceptelor autohtone de franciza este de aproape 80% (similar cu alte ţări dezvoltate precum Marea Britanie şi Germania). În schimb în România acesta este aproximativ de 30%. Aşadar din piaţă nu lipsesc marile branduri internaţionale, ci mai degrabă conceptele autohtone. O dată în plus avem o confirmare că piaţă s-a dezvoltat atipic şi avem nevoie de iniţiative locale. Acestea vor reprezenta motorul de creştere pentru perioadă următoare.

Pentru a putea evolua, avem nevoie de o infrastructură mai sănătoasă care să încurajeze franciza:

- O asociaţie profesională naţională de franciză, care să reprezinte interesele celor implicaţi. Această asociaţie ar trebui să adopte şi un cod deontologic al francizei (prezent în toate ţările din UE). România este printre puţinele ţări care nu are o prezenţa în World Franchise Forum şi European Franchise Federation a asociaţiei representative pe industrie la nivel de internaţional

 - Participarea la evenimente pe plan internaţional şi transferul de know-how către cei interesaţi de franciză - de exemplu Asociaţia Franceză de Franciză (FFF) are numeroase programe de formare atât pentru francizati cât şi pentru francizori; 

 -  Organizarea de expoziţii şi conferinţe dedicate pe plan local

 - O presă de business care să înţeleagă şi promoveze fenomenul (Catalogul Francizelor - ediţia I a fost publicată în decembrie 2014 şI este prima iniţiativă intreprinsă de către ZF împreună cu Inventure Franchise Consulting în această direcţie)

 

TENDINŢE

Din 500 de businessuri prezente la Franchise Expo Paris, este greu să nu găseşti un concept care să-ţi placă cu adevărat şi în care să te vezi în postură de francizat. Multe dintre conceptele mature sunt gata să intre şi pe piaţa din România.

Am încercat să surprindem o serie de domenii în tendinţe la nivel internaţional pe piaţa francizelor:

- Iaurt Inghetat / Frozen yoghurt - un trend al ultimilor ani foarte popular in vest, cu jucatori care incearca sa dezvolte business-uri globale: Tutti Frutti - concept de self service, llaollao, Smooy

- Fitness/miscare - concept din ce in ce mai variate - Fitway, LíOrange Bleu, Fit20, Moving Express

- Idei/tehnologii noi - Optiprint ñ printatul vandut ca si serviciu, Matrix 3D concept - Imprimare 3D, ChemDry - curatatul covoarelor/carpetelor cu o tehnologie "verde" si foarte eficienta

- Florarii - un alt domeniu in plina dezvoltare cu din ce in ce mai multe concept prezente: Monceau Fleurs, Happy, Irrifleurs, Carrement Fleurs, Les jardin des fleurs

- Beauty - LCN Nailbar - sau Adoptí - concept de parfumuri si produse cosmetice

- Magazine de jucarii - La Grand Recre sau Eureka Kids

- Amanet - un alt trend important de business in Europa: Easy Cash, Cash Express, Cash Converters

- Food and Beverage - un segment in continua miscare unde am remarcat concept precum: La Pataterie, Waffle Factory, La Boucherie

Din postura de potential achizitor al unuia dintre conceptele de franciza mai sus mentionate, nu trebuie sa uiti pasii in vederea achizitiei francizei si adaptarii acesteia la potentialul pietei din Romania: studiul de piata si business plan-ul pentru dezvoltarea nationala vor sta la baza discutiilor si negocierilor termenilor contractuali.

DAR CE CAUTA UN FRANCIZOR LA UN POTENTIAL MASTER FRANCIZAT?

In cadrul workshop-ului de Master Franciza, Michael Roth - Director of International Retail Licensing Sketchers a mentionat o serie de elemente pe care compania le ia in calcul in selectarea partenerilor:

- In general brandurile internationale cauta fie un master francizat (capabil sa dezvolte in prima faza reteaua prin resurse proprii si ulterior sa subfrancizeze) sau un partener exclusiv ñ care sa deschida toate magazinele prin resurse proprii

- in ambele variante se cere experienta anterioara in operarea de afaceri (retail, food etc), acces la locatii pentru dezvoltarea, situatie financiara foarte solida

- Se cauta potentialul de a dezvolta si administreza o retea de minim 3-5 puncte de desfacere

- Un alt atribut important capacitatea de a transmite mai departe povestea brandului

Selectia ia in calcul ñ aptitudinile de management si leadership cat si soliditatea financiara. In general o masterfranciza necesita un nivel investitional de minim 200 de mii euro (ca si necesar banesc pentru dezvoltarea retelei) ajungand la peste 1 milion de euro in cazul brandurilor globale si care solicita si planuri agresive de expansiune.

 

SI INVESTITORII AU DEVENIT MAI SELECTIVI

"Potentialii achizitori de franciza au evoluat. Prefera concepte care raporteaza profitabilitate mai mica dar cu cu istoric mai indelungat si sustenabil. Astăzi, un achizitor de franciza studiaza în medie nouă francize, dintre care 3 in aceeaşi sector de activitate, fata de 4 concepte din care 2 in acelasi sector in urma cu zece ani." - declara Michael Kahn, presedintele IREF (Federaţia de reţele de parteneriat şi de franciză europene) intr-un articol din Le Figaro.

Interesul pentru investitia in franciza, ca metoda de dezvoltare a unui business, a fost confirmat si de cei cativa romani intalniti ca si vizitatori la targ. Ei au venit la Franchise Expo Paris, fie ca si potentiali francizori (dezvoltatori de business locale care iau in calcul extinderea nationala prin franciza) fie ca si potentiali achizitori (investitori) intr-o franciza.

Am fost incantati sa ne vedem cu romani care lucreaza in strainatate si se gandesc sa se intoarca acasa, in Romania, si sa porneasca un business in franciza.

Speram ca la urmatoarea editie a Catalogului Francizelor din Romania (toamna 2015) sa putem povesti de o crestere sanatoasa a pietei francizei din Romania. Premizele exista!

Raluca Stanciu şi Paul Voicu, managing partners, Inventure Franchise Consulting