Autostrăzile la început de primăvară: Nădlac - Arad şi Timişoara - Lugoj, cele mai avansate şantiere. Pe Sebeş - Turda s-au făcut sub 10% din lucrări

Autor: Andreea Neferu 31.03.2015

Aproape 200 km autostrăzi, care vor costa 5 mld. lei, sunt programaţi să fie finalizaţi până în 2016.



Compania Naţională de Auto­străzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a intrat în primăvară cu aproa­pe 200 km auto­străzi care se află în lucru, în prin­cipal în ju­mă­tatea de vest a ţării, iar în pe­rioada ur­mătoare ar tre­bui să înceapă con­strucţia a altor 40 de ki­lometri în cen­trul ţării, lângă Târgu-Mureş.

Cel mai înaintat şan­tier din punctul de vedere al execuţiei este în acest moment lotul al doilea al auto­străzii Nădlac - Arad, între Pecica şi Arad, în cazul căruia lucrările sunt fina­lizate în proporţie de aproape 91%, potrivit datelor transmise de CNADNR. De altfel, şase din cei 16 kilometri ai acestui tronson au fost deja des­chişi circulaţiei la sfâr­şitul anului trecut, când şi pri­mul lot al autostrăzii Nădlac - Arad, între Nădlac şi Pecica, a fost inau­gurat.

Şi cei 26 de kilometri ai lotului al doilea al autostrăzii Timişoara - Lugoj, între localităţile Şanoviţa şi Izvin, sunt fina­lizaţi în proporţie de 64% şi deşi ter­menul contractual indică luna iulie 2016 ca dată estimată de finalizare, directorul ge­neral al CNADNR Narcis Neaga spunea re­cent că tronsonul ar putea fi gata încă de anul acesta. Pe de altă parte, în cazul auto­străzii Sebeş - Turda, cu o lungime de 70 de kilometri, stadiul fizic de execuţie este de sub 10%. Pe două tronsoane ale acestei autostrăzi lucrările au început anul tre­cut, în timp ce pe alte două tronsoane deocam­dată se realizează proiectarea, având în vedere că abia în toamna anului trecut au fost semnate contractele de cons­trucţie.

În cazul autostrăzii Lugoj - Deva, pe două tronsoane lucrările abia ajung la 4-6%, în timp ce pe un alt lot deja s-a ajuns la un stadiu fizic de 23%, arată datele de la CNADNR. Un şantier mai avansat este Gilău - Nă­dă­şelu de pe Au­tos­trada Transilvania, unde au fost finalizate 29% din lucrări, potrivit CNADNR.

La polul opus, un şan­tier care rămâne sub sem­nul întrebării este „cio­tul“ de 6,5 kilometri de la intrarea pe autostrada Bu­cureşti - Ploieşti. Pe pri­mii 3,3 kilometri aproa­pe nu s-a construit nimic, în timp ce pe ceilalţi 3,2 km lucrările sunt gata, dar încă nu s-a făcut o legătură cu restul autostrăzii spre Ploieşti, potrivit datelor de la CNADNR.

Statul a plătit până acum circa 1,5 mld. lei pe cei aproape 200 km autostrăzi pe care îi are în construcţie în pre­zent, care costă în total 5 mld. lei. Com­pa­nia de dru­muri a mai semnat de la înce­putul anului până în prezent patru con­tracte pentru construcţia a aproape 40 km auto­străzi, cu o valoare totală de 780 mil. lei.