Românii lasă de Paşte jumătate de miliard de euro în magazine

Ziarul Financiar 13.04.2015

Scăderea dobânzilor şi creşterea reală a salariilor cu 6% majorează consumul în 2015.

Paştele, a doua cea mai importantă perioadă din an pentru consum după săr-bă­torile de iarnă, urcă vân­zările marilor magazine faţă de o perioadă obişnuită din an, ast­fel că românii lasă înaintea Paştelui în jur de 500 de milioane de euro în hipermarketuri şi supermarketuri, conform unei analize a ZF.

Perioada de dinaintea Paştelui reprezintă în jur de 5% din comerţul înregistrat într-un an, mai puţin decât decembrie, care reprezintă 10-15% din totalul consumului din comerţul modern, care se ridică la circa 9 mld. euro.

„Vânzările de Paşte sunt mai mici decât cele de Crăciun“, a precizat Da­niela Sima, marketing director al Sel­gros Cash&Carry România, unul dintre cei mai mari jucători din comer­ţul modern local.

Primele date furnizate de retaileri arată că în acest an vânzările de Paşte au fost similare sau au crescut uşor faţă de perioada similară a anului trecut, semn că vestea scăderii TVA la alimente de la 1 iunie nu i-a încurajat pe români să consume mai mult.

Scăderea dobânzilor le-a adus mai mulţi bani românilor pentru cheltuieli. Indicatorul Robor, utilizat ca referinţă pentru costurile creditelor în lei, a scăzut faţă de anul trecut cu peste un punct procentual, până la circa 1,5%. Cu alte cuvinte, această scădere în­seam­nă o economie de 20 de lei, echivalentul a doi cozonaci,  în bugetul unui client care are un credit şi plăteşte o rată de 400-500 de lei pe lună.