Cum a apărut berea la PET în România
Vânzările la PET (ambalaj din plastic) au explodat în ultimii zece ani în industria berii, când şi-au dublat ponderea, de la 24,4% în 2004 la 53,1% anul trecut, şi au reconfigurat un sector în care Ursus şi Heineken se bat pentru poziţia de lider.
Ascensiunea PET-ului, ambalaj care asigură preţuri mai mici, a avut loc în condiţiile în care puterea de cumpărare a scăzut în timpul crizei, iar producătorii au căutat o modalitate de a ajunge pe segmentul economic al pieţei. Dar în pofida ascensiunii acestui tip de ambalaj low-cost, care în alte pieţe abia acum începe să fie experimentat, preţul mediu al berii s-a majorat în perioada analizată. În retail, acolo unde se fac volumele de vânzări la PET, preţul a fost cu 33% mai mare.
În strânsă legătură cu explozia PET-ului, consumul de bere s-a mutat în retail, care a ajuns la o pondere de 80% în piaţa de bere, de la 55% în urmă cu zece ani.
Istoria berii la PET începea în România în 1998, atunci când Bere Mureş, la acea vreme o afacere antreprenorială românească, a introdus acest tip de ambalaj, ce avea să revoluţioneze întreaga piaţă. Bere Mureş producea numai bere la PET, iar în portofoliu avea brandurile Neumarkt, Dracula şi Sovata. Evoluţia companiei a făcut ca producătorul să intre în vizorul marilor grupuri internaţionale care erau în căutarea unor ţinte de achiziţii, iar preluarea de către Heineken pentru o sumă record de 150 mil. euro avea să încline mult balanţa în favoarea olandezilor.
Berea la PET şi portofoliul cu multe branduri economice au făcut ca Heineken să se păstreze pe creştere în anii de criză şi să profite de un context în care ceilalţi jucători căutau să-şi aşeze portofoliile.
Pentru Ursus, principalul rival ai Heineken din România, ambalajul la PET a ajuns în portofoliu în 2004, odată cu preluarea fabricii Aurora Braşov. Ambalajul din plastic nu a fost la început preferatul sud-africanilor după cum avea să recunoască Alan Clark, CEO-ul gigantului SABMiller (proprietarul Ursus Breweries). Însă au fost nevoiţi să se adapteze deoarece „aveau o afacere de condus şi era necesar să fie competitivi.“
Mai săraci, la numărul de fabrici
Bilanţul ultimilor zece ani în sectorul berii, arată că liniile de producţie au fost oprite la 12 fabrici, fără ca noi investiţii să fie puse în loc. Printre acestea se află unităţile de la Haţeg (fabrică deţinută de Heineken), Blaj (fabrică deţinută de Bergenbier) şi la Cluj (fabrică deţinută de Ursus). Tot în acea perioadă au mai fost închise şi alte fabrici de dimensiuni mai mici, din Galaţi şi Ialomiţa. Spre comparaţie, în 1994, existau 125 de facilităţi în care se producea bere, România numărându-se printre statele care au pierdut cele mai multe fabrici din Europa.
Închiderea facilităţilor a avut loc pe fondul unei scăderi a consumului. După un maxim atins în 2008, vânzările s-au contractat în fiecare dintre ani, cu două excepţii (stagnarea din 2011 şi creşterea din 2012).