Şeful Concurenţei: Monitorul preţurilor ar putea ajuta la urmărirea impactului scăderii TVA la alimente

Autor: Cristina Cuncea 16.04.2015

"Am avut o discuţie ieri la Ministerul Agriculturii cu producători şi firme de retail pentru a vedea cum putem face ca această reducere a TVA să se vadă la raft şi de asemenea să vedem cum putem noi, cu Ministerul Agriculturii, să monitorizăm ceea ce se întâmplă. Este un moment bun pentru a grăbi punerea în practică a monitorului preţurilor, care ne-ar putea ajuta la urmărirea efectului scăderii TVA la alimente la nivelul consumatorului final. Vrem ca reducerea TVA să se vadă cât mai mult la consumator", a spus Chiriţoiu.

El a arătat că implicarea Consiliului Concurenţei va avea ca obiectiv să ajute companiile de retail şi producătorii pentru a nu lua măsuri care să fie antinconcurenţiale, în urma reducerii TVA.

"Aceste practici ar putea fi de genul înţelegeri privind reducerea simultană a preţurilor la anumite produse cu acelaşi procent. Asociaţiile de profil nu trebuie să impună reduceri de preţuri, ci pot face recomandări privind o scădere minimă, de exemplu de minim circa 12%, cât ar fi impactul diminuării TVA. Astfel, se dă posibilitatea unora să poată opera reduceri mai mari, dacă vor", a explicat Chiriţoiu.

Premierul Victor Ponta a solicitat sprijinul Consiliului Concurenţei pentru primele luni după aplicarea TVA de 9% la alimente, pentru a preveni apariţia unor noi carteluri pe piaţă, arătând că măsura aplicată anterior de reducere a TVA la pâine a avut şi "părţi mai puţin pozitive".

Guvernul a decis ca, din luna iunie, TVA să fie redusă la 9% la toate produsele agro-alimentare.

La finalul anului trecut, guvernul a aprobat un memorandum privind înfiinţarea unui sistem de monitorizare a preţurilor bunurilor de consum. Obiectivele proiectului sunt, pe de-o parte, oferirea posibilităţii consumatorilor de a compara preţurile din magazine, optând astfel pentru cele mai mici preţuri, şi pe de altă parte scăderea preţurilor ca urmare a creşterii concurenţei între magazine.

Din Asociaţia Marilor Reţele Comerciale nu este de acord cu introducerea acestui instrument. Din asociaţie fac parte Cora, Carrefour, Auchan, Kaufland, Selgros, Metro Cash & Carry, Billa, Mega Image, Penny Market, Lidl, Praktiker, Bricostore, Baumax, Dedeman, Hornbach şi Mobexpert.