Danone: vestea scăderii TVA a adus optimism în rândul consumatorilor

Autor: Mădălina Dediu Panaete 17.04.2015

Dieter Schulz, managerul care conduce operaţiunile locale ale grupului francez Danone, spune că anul acesta a început bine, consumatorul român pare să fie mai optimist datorită schimbărilor din zona politică şi veştilor bune legate de scăderea TVA la alimente şi crede că 2015 va fi un an bun pentru România şi pentru industria bunurilor de larg consum în general.

„Reducerea TVA este un lucru bun, sunt nerăbdător să văd această măsură intrată în vigoare. Nu pot să spun dacă va creşte consumul, dar este o modalitate prin care acele categorii de alimente de bază devin mai accesibile unei părţi importante din populaţie. Şi asta ar trebui să se traducă în creşterea consumului“, este de părere Dieter Schulz, director general al Danone pentru sud-estul Europei. Compania care deţine o fabrică în Bucureşti.

Lactatele, segment în care intră şi iaurturile, vor bene­ficia alături de toată industria alimentară de TVA redusă de la 24% la 9% din iunie. Danone România este cel mai mare producător local de iaurturi şi are peste 450 de angajaţi.  „România este una dintre cele mai mici ţări ca business pentru Danone, dar una dintre cele mai importante ca potenţial de creştere. Dacă ne uităm la consumul care este foarte mic, vedem că există un foarte mare potenţial de creştere.“

WikiZF: Profilul companiei Danone

Fabrica din Bucureşti nu deserveşte doar piaţa locală sau ţările din regiune, ci produsele ajung şi în ţări precum Un­garia, Franţa, Belgia, Polonia sau Marea Britanie.  Circa 15% din producţia fabricii Danone din Capitală ajunge la export. Managerul nu a dat detalii despre cifra de afaceri înre­gistrată anul trecut, însă spune că 2014 a fost anul schim­bării de strategie a companiei. În 2013, Danone Ro­mânia a avut afaceri de 481 mil. lei, fiind cea mai mare com­panie din industria lactatelor.

„Anul trecut am făcut modificări la strategia companiei, ne-am concentrat pe simplificarea şi eficientizarea porto­fo­liu­lui de produse.“

Compania a investit anul trecut circa 500.000 de euro în partea de producţie şi „câteva milioane de euro“ în sistemul IT. Anul acesta Danone îşi relansează portofoliul de pro­duse cu o investiţie de 10 mil. lei (2,3 mil. euro).

Piaţa iaurturilor a încheiat anul trecut cu un avans de 1% în valoare, la 817 mil. lei,  şi a scăzut în volum cu 3% până la circa 95.000 de tone, conform datelor companiei de cer­cetare Nielsen, citate de reprezentanţii Danone Ro­mâ­nia. „Creşterea pieţei în valoare poate fi explicată prin faptul că fie unii jucători au crescut preţurile, fie au redus numă­rul de promoţii“, explică managerul.

Astfel, piaţa iaurturilor, unde Danone este lider cu o cotă de piaţă de circa 50%, încheie al doilea an consecutiv de stagnare. Consumul de iaurturi în România se ridică la 6-7 kilograme per capita anual, în timp ce în ţări precum Po­lo­nia sau Ungaria acesta este mai mult decât dublu. Situaţia din România este şi mai diferită faţă de ceea ce se întâmplă în vestul Europei, unde consumul de iaurturi ajunge la 25-30 de kilograme per capita anual.

Dieter Schulz crede că nivelul redus al consumului de iaurturi din România poate fi explicat prin faptul că în România nu există tradiţia de a consuma iaurt, aşa cum se întâmplă în alte ţări, iar pe de altă parte sunt clase economice pentru care există o barieră legată de venitul disponibil pentru a achiziţiona iaurturi.