Afacerile de familie ar putea să fie incluse separat în statisticile naţionale

Autor: Claudia Medrega 22.04.2015

Majoritatea afacerilor de tip familial din România sunt de mică anvergură, dar există şi businessuri de familie care au ajuns să fie recunoscute la nivel internaţional.



Statisticile actuale nu reflectă importanţa şi impactul afacerilor de familie în Europa şi există discuţii privind evidenţierea separată a acestor businessuri de către Eurostat, biroul de statistică al Uniunii Europene, precum şi în statisticile naţionale.

Unele din cele mai mari companii din lume sunt afaceri de familie. Iar ponderea lor în PIB a fost în ascensiune. Carrefour, Volkswagen, BMW, Ford Motor, Fiat, Porsche, L’Oréal, Arcelor Mittal, Samsung Electronics, Auchan, Cargill sunt câteva dintre cele mai cunoscute companii din lume care sunt afaceri de familie.

„Există discuţii pentru includerea afacerilor de familie în statisticile Eurostat, precum şi în statisticile naţionale“, a declarat Mihaela Hărşan, secretar general al Family Business Network (FBN) din România, orga­ni­zaţie care reuneşte 14 businessuri. Anul tre­cut cei 14 membri ai FBN România au realizat o cifră de afaceri de 332 mil. euro, iar numărul de angajaţi a fost de 7.200. Florin Madar, antre­prenorul braşovean care în urmă cu 20 de ani a fondat afacerea de distribuţie a ma­terialelor de construcţii Temad Co din Braşov, este noul preşedintele al FBN România.

Majoritatea afacerilor de tip familial din România sunt de mică anvergură, dar există şi businessuri de familie care au ajuns să fie recunoscute la nivel naţional şi internaţional, conform FBN România. Cea mai mare parte a afacerilor de familie din România se află încă în mâinile primei generaţii şi au ajuns într-una dintre cele mai importante etape ale evoluţiei lor, respectiv succesiunea la a doua generaţie. Conform unor date neoficiale, peste 65% dintre companiile româneşti sunt de tip familial. Statisticile internaţionale arată că 70% dintre afacerile de familie nu reuşesc să depăşească cu succes momentul succesiunii - trecerea în mâinile noii generaţii. Iar majoritatea antreprenorilor nu au un plan de succesiune şi nici nu apelează la consultanţă de specialitate.

Bank Gutmann va analiza, pentru România, împreună cu FBN România, modul în care afacerile de familie pregătesc trecerea la noua generaţie.

Analizele recente derulate de Gutmann în mai multe ţări din regiune  arată că proprietarii întreprinderilor de familie din Europa de Est sunt, în peste 80% din cazuri, hotărâţi să păstreze în familie atât proprietatea, cât şi managementul afacerii, dar mai puţin de jumătate iau în calcul pregătirea transferului către generaţia următoare.

Bank Gutmann, unul dintre cei mai importanţi jucătorii de pe piaţa de private banking din Austria, a ajuns să administreze active de circa 20 mld. euro, nivel dublu faţă de cel înregistrat în 2008. Matthias Albert, partener şi membru în boardul Gutmann, spune că strategia pe termen scurt a băncii prevede o creştere cu 10% a activelor.

Banca a început să „vâneze“ clienţi la Bucureşti în 2008, iar în 2010 şi-a deschis chiar un birou în Capitală. Însă, autorizaţia de funcţionare a reprezentanţei din România a expirat în 2012 şi nu a mai fost prelungită.  Banca concentrează la Viena operaţiunile de private banking, inclusiv din România.     

În segmentul ţintit de austriecii de la Gutmann intră antreprenorii, dar şi managerii de mari corporaţii cu averi mari. În principal, clienţii vin către bancă pe bază de re-comandare. În cazul clienţilor care provin din zona antreprenorială, jumătate au lichiditatea disponibilă în mare măsură din exituri totale sau parţiale din anumite businessuri, în vreme ce în cazul celorlalţi 50% lichiditatea provine din businessuri curente.

Family Business Network a fost creată în 2012 de familii care deţin şi administrează afaceri în România pe care intenţionează să le păstreze în cadrul familiei. Membrii FBN România activează în IT, tehnologie, construcţii, servicii, turism, curierat, cosmetice (Omnilogic, MB Telecom, Ivatherm, Fan Courier, Eximtur şi alţii), asociaţia fiind parte a unei structuri internaţionale de peste 5.000 de familii din 60 de ţări.