Ce a rămas din ordinul privind afişarea comisioanelor la bancomat: Dacă banca emitentă a cardului nu e aceeaşi cu cea care deţine ATM-ul, nu afli cu cât eşti taxat

Autor: Liviu Popescu 28.04.2015
Băncile, obligate de luna trecută să afişeze pe ecranele ATM-urilor mesaje privind comisioanele percepute pentru tranzacţiile cu carduri, nu afişează valoarea taxelor în cazul retragerilor de la bancomatul altei bănci decât banca emitentă a cardului. Dacă şi cardul şi ATM-ul sunt ale aceleiaşi bănci, pe ecran apare doar valoarea procentuală a comisionului, nu şi suma exactă cu care este taxat clientul.

„Tranzacţia dumneavoastră va fi comisionată conform condiţiilor din contractul încheiat cu banca emitentă“, este mesajul care apare pe ecranele ATM-urilor în cazul retragerilor de numerar de la bancomatul unei bănci diferite faţă de cea emitentă a cardului.

La ATM-urile proprii, băncile afişează nivelul comisionului ca procent, suma exactă fiind afişată doar în cazul tranzacţiilor cu comision zero (de cele mai multe ori fiind vorba de carduri de salarii), în condiţiile în care valoarea este aceeaşi indiferent de sumă.

Ziarul Financiar a verificat mesajele afişate de cinci dintre cele mai mari bănci din sistem: BCR, BRD, Banca Transilvania, CEC şi Raiffeisen, pentru a vedea dacă pe ecranele bancomatelor este afişată valoarea nominală a oricărei tranzacţii cu cardul. Cele cinci bănci deţin şi cele mai mari reţele de ATM-uri.

Proiectul de ordin al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) prin care era introdusă obligativitatea afişării comisioanelor pe ecranele ATM-urilor a generat proteste din partea bancherilor, care susţineau că este dificil de implementat şi va presupune costuri mari care în final se vor răsfrânge asupra consumatorului.

„Pe ecranul terminalelor ATM vor fi înscrise toate informaţiile legate de costurile tranzacţiei în sumă exactă pentru a da consumatorilor posibilitatea de a renunţa la efectuarea acesteia“, prevedea proiectul de ordin iniţial al ANPC, care făcea referire nu doar la eliberarea de numerar, ci şi la transferul din cont, plăţile de facturi sau alte servicii solicitate.

Protecţia Consumatorilor a cerut mai multă transparenţă din partea băncilor, care au avut la dispoziţie o perioadă de graţie de o lună de la implementarea proiectului pentru a-şi pregăti şi modifica sistemele informatice. Ordinul ANPC fusese publicat iniţial în vara anului 2014, însă bancherii s-au plâns că implementarea acestuia este costisitoare.

În toamna anului trecut, şase dintre cele mai mare bănci locale spuneau că afişarea comisioanelor în valoare absolută la bancomatele altor bănci decât cele emitente ar necesita schimbări inclusiv la nivelul sistemelor MasterCard şi Visa şi ar presupune ca orice bancă din sistem cu reţea ATM să poată vedea în timp real comisioanele celorlalte.

Comisioanele pentru tranzacţiile cu carduri aduc anual venituri 50-60 milioane de euro băncilor, cea mai utilizată operaţiune fiind cea pentru retragerile de numerar, comisionate de regulă cu 0,2% din suma retrasă dacă bancomatul şi cardul aparţin aceleaşi bănci.

Dacă un card este utilizat la bancomatul altei bănci, comisionul este în cele mai multe cazuri de 0,5% plus o sumă fixă, de regulă 2,5 lei.

 

Cum arată mesajele privind comisioanele de retragere la bancomatele băncilor: Bancherii au cerut modificarea ordinului ANPC privind afişarea comisioanelor pe ecranele ATM-urilor, susţinând că forma iniţială (care prevedea afişarea sumei exacte inclusiv la ATM-urile altor bănci decât cea emitentă a cardului) ar genera costuri prea mari, care ar fi transmise ulterior tot clienţilor.