Indicatori de urmărit pe 13 mai, când Telekom anunţă rezultatele pe trim. I

Autor: Adrian Seceleanu 12.05.2015
Rezultatele financiare pentru primul trimestru din acest an ale grupului Telekom România, care vor fi publicate peste două săptămâni - pe 13 mai -, sunt aşteptate cu interes mai ridicat decât în mod obişnuit de întreaga industrie în condiţiile în care ele vor arăta bilanţul la şase luni al celui mai mare rebranding din industria de comunicaţii - trecerea Cosmote şi Romtelecom la “T”. Pe lângă rebranding rezultatele pe primul trimestru reprezintă şi o ocazie pentru germanul Nikolai Beckers de a-şi prezenta un bilanţ al celor doi ani pe care i-a petrecut în fruntea companiilor care formează grupul cu afaceri anuale de peste 1 mld. euro în 2014. El a fost numit CEO al Cosmote şi Romtelecom începând cu data de 1 aprilie 2013.
 
Unul dintre cei mai importanţi indicatori urmăriţi la nivel de industrie, mai ales în contextul discuţiilor tot mai dese despre o migrare a operatorilor către pachetele fix-mobil, va fi cel al numărului de clienţi ai Telekom care au achiziţionat asemenea pachete care combină toate serviciile aflate în portofoliul celor două companii. În luna martie Nikolai Beckers preciza că grupul câştigase anul trecut 46.000 de clienţi pentru pachetele fix- mobil lansate odată cu rebrandingul de la jumătatea lunii septembrie 2014.
 
Un alt indicator urmărit cu atenţie este cel al numărului de abonaţi la serviciile de telefonie mobilă, care a intrat pe un platou cu variaţii modeste în jurul valorii de 1,5 milioane de contracte. Evoluţia este urmărită mai ales în contextul în care în urmă cu un an de zile RCS&RDS a lansat un atac demolator pe acest segment de piaţă, cu planuri tarifare pornind de la doi euro pe lună, iar în acest context operatorul controlat de Zoltan Teszari ar putea ajunge în situaţia de a raporta o victorie de imagine - trecerea pe locul trei în piaţă la abonamente, chiar dacă veniturile medii obţinute ar fi mult sub cele ale Telekom. Pe de altă parte şi numărul de utilizatori de cartele preplătite este unul ce va fi pus sub lupă, având în vedere competiţia dură de pe piaţă.
 
A găsit în primul trimestru din acest an echipa germanului Mathias Hanel, omul adus de Nikolai Beckers în România pentru a conduce divizia comercială consumer a Telekom, cheia spre reluarea creşterii pe segmentul de asemenea ultracompetitiv al serviciilor de internet fix? Este o altă întrebare care va primi răspuns peste două săptămâni. Acest segment este unul problematic pentru Telekom: compania a pierdut anul clienţi pe net fix deşi numărul de abonamente a crescut la nivelul pieţei cu 5,8% la 4 milioane. Compania de cablu UPC, spre exemplu, a bătut piaţa cu o creştere de 10% a numărului de clienţi la net fix în 2014. Un semn de întrebare este ridicat de evoluţia RCS&RDS, liderul pieţei, care nu oferă însă public decât sporadic, la intervale ce nu pot fi anticipate, date despre evoluţia bazei de clienţi.
 
De văzut este şi dacă Telekom va continua peformanţa ultimilor doi ani de a-şi stabiliza cel mai atacat şi în acelaşi timp profitabil business al său - telefonia fixă dar şi dacă “vedeta” incontestabilă a ultimilor ani, serviciile de televiziune, vor păstra ritmul ascendent al ultimilor doi ani. De notat este că Telekom a reuşit să crească deşi a blocat achiziţiile companiilor mai mici de cablu, lăsând consolidarea pieţei în mâinile rivalilor săi de la RCS&RDS şi Digital Cable Systems (AKTA).