Cine este noul director de strategie al Petrom: a lucrat trei ani în Africa unde a deschis noi "fronturi de luptă" pentru OMV

Autor: Roxana Petrescu 05.05.2015

Mihaela Urzică vorbeşte pentru prima dată într-un interviu acordat ZF despre ce va face la Petrom.

Conduce o echipă de 12 oameni care lucrează 24 din 24 de ore şi care este un fel de institut de statistică al Petrom, singurul producător local de petrol şi gaze. Acest institut dedicat este responsabil pentru culegerea datelor din piaţă, de aflarea informaţiilor, de urmărirea mişcărilor făcute de greii industriei, astfel încât la final să propună direcţii strategice către managementul companiei. Mihaela Urzică, 40 de ani, a preluat în primăvara acestui an conducerea acestei entităţi, în care cel mai tânăr „strateg“ are 25 de ani, revenind în ţară după aproape patru ani în care a fost finance manager pentru OMV în mai multe ţări africane. 

„În fiecare dimineaţă când mă trezesc, urmăresc trei lucruri: cotaţia petrolului, cursul de schimb şi câteva titluri pe bursă“, spune Mihaela Urzică.

Din primăvara acestui an, Mihaela Urzică a preluat funcţia de director de strategie, corporate development şi relaţia cu investitorii din cadrul Petrom, înlocuind-o pe Sorana Baciu, devenită între timp membru în consiliul de administraţie al Romgaz, unicul rival al Petrom pe segmentul producţiei de gaze naturale.

Din funcţia pe care o ocupă acum, Mihaela Urzică raportează direct către Mariana Gheorghe, directorul general executiv al Petrom.

 

Responsabil de orientare

„În martie m-am reîntors în ţară şi am preluat această funcţie. Ceea ce facem noi aici în pri­mul rând este orientarea stra­tegică, interpretăm trendurile şi facem propunerile către board. În coordonarea mea se află 12 oameni, din care jumătate sunt pe partea de strategie, iar restul sunt pe relaţia cu investitorii, care în linii mari reprezintă comunicarea cu comunitatea financiară. Cel mai tânăr membru al echipei are 25 de ani. Noi practic dăm măsura în organizaţie, facem şi propuneri pe baza informaţiilor dobândite, dar mai departe decizia implementării acestora este luată de management“, explică Mihaela Urzică.  

Departamentul de strategie colectează informaţii 24 din 24 de ore, are acces la surse, urmăreşte mişcările competiţiei şi ale celor mari din industria petrolieră, iar apoi face un set de propuneri.

„Partea de competitive intelligence este un lucru dezvoltat în ultimii ani şi reprezintă un pool de date pe care îl colectăm prin accesul la diferite surse, prin agenţii, prin alte medii de informare. Este un job în care lucrăm 24 din 24 de ore, 7 zile din 7.“

 

Experienţa africană

Mihaela Urzică a decis să revină în ţară după ce aproape patru ani de zile a ocupat funcţia de finance manager în departa­mentul de explorare şi producţie al OMV, grupul petrolier austriac care deţine pachetul majoritar din Petrom.

Misiunea ei era aceea de a se ocupa de toate aspectele legale şi fi­nanciare legate de deschiderea unor „noi fronturi de luptă“ pentru OMV, în ţări precum Madagascar, Namibia, Algeria sau Gabon.

„În 2011 am preluat funcţia de regional finance manager pentru Africa de Nord, iar în Tunisia am avut primul proiect şi a fost prima ţară din grup în afara României şi Austriei în care am lucrat. Provocarea majoră a fost adaptarea la un mediu complet diferit din prisma cutumelor culturale. De exemplu, arabii nu se uită la femei în timpul negocierilor. Ţin minte că prima dată când am participat la o astfel de discuţie, interlocutorul meu îşi întorcea privirea. Credeam că este ceva în neregulă cu mine. În rest, lucrurile au evoluat bine. Mergeam la ANRM-ul lor (Agenţia Naţio­nală pentru Resurse Minerale - n. red.) şi rar vedeai într-un meeting de 10-15 persoane o femeie. Nu am simţit însă acest lucru ca pe un dezavantaj, ba din contră.“

 

Strategia se păstrează, ritmul se schimbă

Unul dintre birourile deschise de Mihaela Urzică a fost cel din Madagascar, acolo unde OMV derulează acum activităţi de explorare în câteva perimetre.

„În ultimii doi ani am fost finance manager pentru new ventures pentru regiunea subsahariană. Am lucrat pe proiectele din Namibia, Gabon şi Ma­da­gascar. În Madagascar de exemplu eu m-am ocupat de deschiderea biroului, iar în acest moment avem o activitate de explo­rare pe câteva perimetre în zonă. În Africa nici măcar nu mai simţeam că sunt româncă pentru că eram în acelaşi loc manageri din UK, Australia, de prin toate colţurile lumii. Deja nu mai conta de unde veneai. Mada­gascar este una dintre cele mai sărace ţări din lume, unde 70-80% din populaţie trăieşte cu mai puţin de un dolar pe zi. Noi nu ne putem imagina ce înseamnă acest lucru.“ Preluarea noii funcţii vine într-un moment destul de delicat pentru Petrom, care anul trecut s-a confruntat cu o scădere de 56% a profitului net şi o reducere a vânzărilor de 11%, compania fiind asaltată de probleme pe toate fronturile, de la scăderea cererii de carburanţi, prăbuşirea preţului petrolului sau consumul în scădere de energie electrică.

„La nivel de direcţii strategice, OMV Petrom îşi va păstra strategia anunţată pentru anul 2021, dar este posibil ca ritmul de implementare să sufere anumite amânări din cauza contextului. Direcţiile majore se menţin însă. Petrom ca şi companie a ajuns să poată răspunde volatilităţilor din piaţă. Avem experienţa anilor 2008-2009 şi o disciplină financiară foarte bună. “

„Cotaţiile cred că se vor menţine şi anul acesta la 50-60 de dolari. Ceea ce a fost în 2008 a fost o criză globală, dar acum este una care ţine de industrie. Este un alt soi de criză.“

 

Un alt nivel

În plus, Mihaela Urzică spune că şi la nivelul Petrom, transformarea companiei este vizibilă, producătorul de petrol şi gaze fiind într-o poziţie mai bună de a face faţă condiţiilor din piaţă.

„Comparativ cu anul 2008, OMV Petrom este acum o companie diferită. Din 2006 a început o reaşezare a structurilor financiare. De exemplu, segmentul de explorare şi producţie avea birouri uriaşe în toate zonele importante de extracţie, sisteme informatice neintegrate. Îmi lua 1-2 săptămâni să pot pune cap la cap ceva.ª

Mihaela Urzică spune că decizia de a reveni în ţară a fost influenţată de mai mulţi factori, dar că din noua funcţie nivelul de responsabilitate este mult mai mare.

„Nu fac comparaţie între acea perioadă şi cea de acum. Este o altă provocare. Nivelul de rafinament este altul. Este un alt ordin de magnitude pe care eu pot să-l influenţez. A fost o alegere luată atât din punct de vedere profesional, cât şi personal. Acest job îmi permite să construiesc pe ceea ce am acumulat până acum. În plus, mie-mi place în România, Bucureştiul este foarte frumos. Accept provocările aşa cum vin.“

 

Cine este Mihaela Urzică

- Martie 2015 - prezent: director de strategie, corporate development şi relaţii cu investitorii, Petrom

- Aug. 2011 - mart. 2015: finance manager new ventures, OMV Exploration & Production

- Oct. 2008 - ian. 2011 - senior project manager, divizia financiară, OMV Petrom

- Studii: Academia de Studii Economice, Facultatea de finanţe-contabilitate, executive MBA - Universitatea de Economie şi Afaceri din Viena, membru al ACCA

„În 2011 am preluat funcţia de regional finance manager pentru Africa de Nord, iar în Tunisia am avut primul proiect şi a fost prima ţară din grup în afara României şi Austriei în care am lucrat. Provocarea majoră a fost adaptarea la un mediu complet diferit prin prisma cutumelor culturale. De exemplu, arabii nu se uită la femei în timpul negocierilor. Ţin minte că prima dată când am participat la o astfel de discuţie, interlocutorul meu îşi întorcea privirea. Credeam că este ceva în neregulă cu mine“.