Piaţa de sponsorizări din partea companiilor: 100 mil. euro pe an

Autor: Claudia Medrega 06.05.2015

Potenţialul pieţei este de 500 mil. euro/an.



Companiile cu venituri de peste 100 mil. euro, în special din energie şi utilităţi, sunt cele care alocă cele mai multe fonduri pentru sponsorizări, iar în 2014 cei mai mulţi bani au fost direcţionaţi pentru sponsorizări în educaţie, sănătate, protecţie socială şi sport.

Firmele au posibilitatea să direcţioneze până la 20% din impozitul pe profit către organizaţii nonguvernamentale, ONG, în limita a 0,3% din cifra de afaceri, aceste sume scăzându-se din impozitul pe profit care trebuie plătit. Conform estimărilor, sponsorizările pe an se ridică la 100 mil. euro, dar potenţialul maxim este de 500 mil. euro.

În funcţie de sectorul de activitate, primele trei industrii cu cele mai multe companii care au direcţionat fonduri pe baza legii sponsorizării în 2014 sunt serviciile profesionale (în proporţie de 100%), petrol şi gaze (88%) şi IT, software şi internet (80%), potrivit unui studiu realizat de firma de audit şi consultanţă EY în parteneriat cu Asociaţia ViitorPlus.

Deşi 74% dintre companii menţionează criteriile sociale şi de mediu ca fiind importante pentru ele, doar 54% dintre companiile respondente spun că au direcţionat fonduri pe baza legii sponsorizării către sectorul nonguvernamental în anul fiscal 2014. În funcţie de venituri, dintre companiile care au direcţionat fonduri pe baza legii sponsorizării către sectorul nonguvernamental în anul fiscal 2014, 76% au venituri mai mari de 100 mil. euro, 73% sunt în intervalul de venit 15-49,9 mil. euro şi 65% au venituri între 50 şi 99,9 mil. euro.

Companiile cu venituri de peste 100 mil. euro care au direcţionat cele mai multe fonduri pe baza legii sponsorizării în anul fiscal 2014 sunt cele din energie şi utilităţi (58%).

Pe palierul celor cu venituri între 50-99,9 mil. euro, cele mai multe fonduri au fost direcţionate de companiile din domeniul serviciilor medicale (50%), iar pe palierul 15-49,9 mil. euro în top sunt companiile din construcţii (53%), potrivit studiului.

Deşi Codul Fiscal permite încă din 2004, ca firmele să redirecţioneze 20% din impozitul pe profit datorat statului către un ONG, fără nici o cheltuială suplimentară, foarte puţine companii folosesc această facilitate.

Suma totală care ar putea fi redirecţionată de către companiile româneşti pentru sposnorizări se ridică la aproximativ jumătate miliard de euro.

Studiul se bazează pe un chestionar aplicat în luna martie 2015, la care au răspuns 294 de companii din întreaga ţară.