Miza de 30 miliarde de euro: Bursa pregăteşte o terapie-şoc pentru a trezi la viaţă micii investitori. VIDEO

Autor: Roxana Pricop 27.05.2015

Deschidere live a şedinţei cu cele mai bune oferte de preţ, call center pentru informare şi condiţii promoţionale pentru a stimula tranzacţiile „intra-day” sunt măsurile pe care BVB le va aplica în următoarele luni pentru a creşte numărul de investitori mici.

Miza sunt economiile de 30 miliarde de euro ale românilor de rând care „lenevesc” acum în depozite ban­care pentru do­bânzi mai mici de 3% pe an şi care ar putea fi puse la lucru în folosul economiei prin investiţii în acţiunile companilor listate, în obligaţiuni şi titluri de stat.

Cu doar 20.000 de investitori de retail care îşi ţin economiile în acţiuni ale companiilor listate, bursa de la Bucureşti este încă departe de a fi o alternativă de economisire la depozite pentru români. În bănci, peste 12 mi­lioane de persoane ţin economii de 30 miliarde de euro, pentru dobânzi mai mici de 3% pe an. Spre comparaţie, bursa de la Bucureşti a crescut în primele cinci luni ale anului cu 5%, cifră la care se adaugă un plus de 5% din câştigul din dividende.

Miza conducerii BVB este acum convingerea deponenţilor să facă următorul pas „în carieră” şi să devină investitori.

„Pregătim pentru investitorii de retail «deschiderea live a şedinţei» prin care vom afişa pe website-urile noastre în timp real cele mai bune cotaţii din ofertele de bid şi ask din stadiul de predeschidere ce are loc de la ora 9:30 până la 9:45. De asemenea, până la mijlocului lunii iulie, vom lansa o platformă de informare pentru rapoartele şi ştirile emise de companiile listate. Tot până la mijlocul lunii iulie, vom lansa un call center, sistem prin care vom lua apeluri de la investitori şi de la orice persoană interesată de investiţii. Acesta este doar una dintre exemplificările faptului că bursa este pentru oameni”, a spus Ludwik Sobolewski, directorul general al BVB.

La început, call center-ul va funcţiona de două ori pe săptămână, iar fiecare sesiune va dura aproximativ două ore.

Conducerea BVB mai pregăteşte şi o serie de „stimulente” pentru achiziţia şi vânzarea de acţiuni în aceeaşi zi, aşa-nu­mitele tranzacţii intra-day. Lichi­di­ta­tea redusă a bursei, cu tranzacţii zilnice de 7 milioane de euro, este cau­zată şi de numărul redus de investitori de retail. În timp ce inves­titorii insti­tuţionali, precum fondurile de pensii şi fon­durile de investiţii, funcţio­nează după stra­tegia „buy and hold”, spe­ranţele pentru rulaje mai ridicate ar tre­bui să vină de la investitorii mici, mai agili în a specula opor­tunităţile pe termen scurt, de miş­cările cotaţiilor ali­men­tate de anumite ştiri sau eveni­mente.

Pentru a facilita tranzacţionarea de către micii investitori, BVB a lansat pe 30 aprilie versiunea web a propriei plat­forme de tranzacţionare, Arena-XT. Ast­fel, micii investitorii au acces prin In­ternet la caracteristici până nu de­mult accesibile doar în platforma „pro­fe­sionistă” de tranzacţionare, pre­cum date de piaţă în timp real, ad­minis­trarea ordinelor, diverse rapoarte şi grafice.

„Arena-XT este o aplicaţie ce poate fi folosită de pe un computer, laptop sau orice alt aparat ce are acces la Internet. Ordinul de cumpărare sau vânzare va ajunge acolo unde inves­titorul are deschis contul, va fi păstrat de broker”, a explicat directorul BVB.

Alături de upgradarea infrastruc­turii astfel încât tranzacţionarea să fie cât mai la îndemâna micilor investitori, con­ducerea BVB s-a implicat în pro­iecte de educaţie financiară. „Clubul in­ves­titorilor”, concept lansat în vara anului trecut, forum dedicat investi­to­ri­lor de retail care în acest an a ajuns la cea de-a treia ediţie, Academia de Inv­es­tiţii, proiect ce va fi lansat în perioada ur­mătoare, şi concursul de tran­zac­ţionare InvestQuest sunt menite să crească gradul de informare şi educaţie bursieră în rândul persoanelor de rând.

„În septembrie, vom invita pe toată lumea să participe la mare expoziţie numită Banii Tăi. BVB va fi organi­za­torul expoziţiei alături de parteneri din piaţa financiară. Scopul nostru este să atragem mii de persoane în timpul celor două zile de expoziţie, combinată cu con­ferinţe şi prezentări”, a mai spus execu­tivul de la BVB.

El atrage însă atenţia că bursa are nevoie sprijinul brokerilor „adevăraţi, care se luptă pentru cotă de piaţă”.

„Piaţa, aşa cum o avem acum, oferă opor­tunităţi uriaşe pentru investitorii mici, chiar şi pentru sume mici de bani in­vestite. Brokerii trebuie să îşi con­struiască forţa de vânzări şi să vândă proactiv piaţa către investitorii poten­ţiali şi speculatori. Însă nu văd acest lucru întâmplându-se. Cu câteva ex­cepţii notabile, această dorinţă este ine­xis­tentă. Şi nicio piaţă de capital nu poate supravieţui dacă nu are inter­me­diari. Intermediari adevăraţi, care se luptă pentru cotă de piaţă.”

Întrebat ce îşi doresc investitorii de retail de la BVB, Sobolewski a răspuns că „primul lucru pe care îl doresc sunt ran­damente bune, urmate de costuri de tran­zacţionare mai reduse, încrederea că intermediarii sunt responsabili şi oneşti; sentimentul că interesele lor sunt protejate”.

„Cele mai mari provocări pe care le întâmpinăm acum sunt orientarea pro-business a brokerilor locali, reluarea programului de privatizări, acum complet inactiv şi blocat, şi continuarea eliminării barierelor care ţin pe loc dezvoltarea pieţei. Printre aceste bariere aş enumera: noile reglementări pentru împrumutul de acţiuni ar fi trebuit introduse de mult timp. Înregistrarea fiscală a investitorilor nerezidenţi –procedura electronică - este încă imposibilă, iar astfel pierdem probabil sute de investitori străini.”

În absenţa privatizărilor, cel mai de amploare proiect lansat de bursă în acest an este sistemul alternativ de tranzacţionare AeRO pe care s-au listat deja trei companii de mici dimensiuni –Sameday, fondul polonez Carpathia şi Bittnet Systems. Planurile conducerii BVB sunt ca până la finalul anului numărul companiilor listate pe AeRO să depăşească 20, însă dezvoltarea pieţei nu va fi concentrată doar în România, ci şi în ţările din regiune.

Ludwik Sobolewski,  directorul general al BVB:
„Piaţa, aşa cum o avem acum, oferă oportunităţi uriaşe pentru investitorii mici, chiar şi pentru sume mici de bani investite. Brokerii trebuie să îşi construiască forţa de vânzări şi să vândă proactiv piaţa către investitorii potenţiali şi speculatori. Însă nu văd acest lucru întâmplându-se. Cu câteva excepţii notabile, această dorinţă este inexistentă. Şi nicio piaţă de capital nu poate supravieţui dacă nu are intermediari. Intermediari adevăraţi, care se luptă pentru cotă de piaţă.“