Răsvan Radu, UniCredit: Creşterea organică a devenit foarte scumpă

Autor: Anelis Baciu 12.06.2015

„Mai sunt bănci de cumpărat, dar nu există interes, interes apare doar în cazul în care la vânzare sunt scoase bănci mari. Nu mă aştept la fuziuni sau achiziţii în viitorul apropiat.“



Modelul de creştere organică bazată pe extinderea propriului business şi a bazei de clienţi nu mai este viabil pentru bancheri, deoarece vine la pachet cu costuri operaţionale foarte mari, a declarat Răsvan Radu, CEO al UniCredit Ţiriac Bank, în cadrul evenimentului ZF Bankers Summit ’15 care a avut loc zilele trecute.

„Planul nostru strategic este să creştem organic, însă ne uităm şi la oportunităţile din piaţă, deoarece creşterea organică a devenit foarte scumpă. Achiziţiile de portofolii sunt mai profitabile.“

Pe piaţă au existat mai multe tranzacţii de vânzare de bănci şi portofolii în ultimii ani.  Banca Transilvania a cum­părat Volksbank, UniCredit a cumpărat de la RBS portofoliul  de retail şi corporate, în timp ce Raiffeisen a luat de la Citi portofoliul corporate. Răsvan Radu spune că deocamdată nu există oportunităţi de achiziţii fezabile în piaţă, iar capitalul băncilor este limitat.

„Mai sunt bănci de cumpărat, dar nu există interes, interes apare doar în cazul în care la vânzare sunt scoase bănci mari. Nu mă aştept la fuziuni sau achiziţii în viitorul apropiat. Sunt puţini cumpărători în piaţă, aproape spre deloc, deoarece capitalul este o resursă la mare căutare.“

WikiZF: Profilul companiei  UniCredit Ţiriac Bank

Banca vrea să-şi majoreze cota de piaţă pe zona de retail şi să-şi menţină poziţia pe segmentul destinat companiilor. „UniCredit Ţiriac funcţionează mult mai bine în zona corporate, companii mari şi multinaţionale, unde avem deja baza de clienţi pe care ne-o dorim. În piaţa de retail suntem prezenţi în special pe segmentul creditului de consum, carduri de credit şi de home equity (credite pentru mobilarea locuinţelor - n. red.).“

Nivelul redus al creditelor Prima Casa este unul dintre principale motivele pentru care prezenţa UniCredit în piaţa de retail nu este foarte vizibilă.

„Suntem mai puţini prezenţi în zona de credite Prima casa, deoarece creditele Prima casa adaugă foare puţin la profitabilitate. Ne-am axat pe alte linii de produse mai profitabile“.

În ceea ce priveşte evoluţia sistemului sistemului bancar Răsvan Radu spune că se aşteaptă la creştere pentru că deja se văd semne ale revenirii încrederii şi un număr tot mai mare de solicitări de credite.  „Piaţa este aşezată, dar va exista o întârziere a creşterii. Ne aşteptăm la creşteri în zona creditelor pentru agricultură, însă nu vedem un avans semnificativ pentru a fi considerat un boom“.

UniCredit Ţiriac a obţinut în primele trei luni ale acestui an un profit net de 37 mil.  lei (8,5 mil. euro), în scădere cu 42% faţă de perioada corespunzătoare a anului trecut şi a raportat un volum de credite de 18,6 mld. lei (4,18 mld. lei). Banca urmează să treacă printr-un proces de rebranduire în următoare perioadă şi să renunţe la numele lui Ţiriac, după ce omul de afaceri şi-a vândut participaţia de 45%.