Datele BNR confirmă: costul creditelor chiar contează. Ieftinirea creditului de retail a crescut vânzările băncilor cu 50% într-un an

Autor: Ciprian Botea 19.06.2015

Băncile au acordat clienţilor persoane fizice în perioada mai 2014-aprilie 2015 credite noi în lei de aproape 18 miliarde de lei (4 mld. euro), cu 50% peste nivelul din cele 12 luni anterioare, în contextul în care dobânzile au scăzut la minime istorice. Volumul creditelor noi s-a triplat în ultimii doi ani, perioadă în care costul creditelor imobiliare şi de consum s-a redus cu o treime. Ipotecarele în lei se vând în acest moment la dobânzi de circa 4-5% pe an, în timp ce creditele de consum se apropie de 10% pe an. 

Aceasta arată că nivelul dobânzii chiar contează pentru clienţi, deşi bancherii au susţinut în mod constant că nu costul prea mare al creditului ţine clienţii departe de sucursale. „Dobânda este clar un element care a influenţat creşterea creditării din ultima perioadă”, a afirmat Liviu Andrei, directorul executiv al brokerului de credite Alliance Finance. Creditele în lei pentru achiziţia de locuinţe acordate în perioada mai 2014-aprilie 2015 au atins un volum dublu faţă de anul anterior (peste 7 miliarde de lei), în timp ce creditele de consum au crescut cu 35%

. Creditele imobiliare au ajuns practic să reprezinte o treime din finanţările de retail, în condiţiile în care înainte de criză ponderea acestora era de sub 5%. Creditul imobiliar în lei a fost susţinut, pe lângă scăderea dobânzilor, de trecerea programului Prima casă la varianta exclusiv în lei şi de restricţiile aplicate de BNR la vânzarea de împrumuturi în valută.