BNR a revenit pe profit anul trecut, când sistemul bancar a avut pierderi record din cauza neperformantelor

Autor: Anelis Baciu 26.06.2015
Banca Naţională a obţinut anul trecut un profit net de 1,1 miliarde de lei (250 mil. euro), în timp ce băncile co­mer­ciale au strâns pierderi record de peste 4 mld. lei din cauza costurilor ge­ne­rate de curăţarea bilanţurilor de ne­perfor­man­te. BNR a avut un singur an cu pierdere în perioada de criză, în 2013, în timp ce siste­mul pe care îl supra­ve­ghea­ză a func­ţionat pe minus timp de patru ani.

Administrarea activelor şi pasivelor în valută a fost principala sursă de venit a băncii centrale anul trecut, câştigul net din aceste operaţiuni fiind de 1,8 mld. lei, de cinci ori peste nivelul din 2013.

Banca Naţională motivează rezul­tatul pozitiv prin creşterea veniturilor nete din administrarea activelor şi pasivelor în valută şi a reducerii costu­rilor cu operţiunile de politică mone­ta­ră. Pe de altă parte, veniturile nete din dobânzi s-au redus cu 70% şi au cumulat doar 300 mil. lei.

Spre deosebire de băncile comer­cia­le, Banca Naţionale nu urmăreşte per­formanţe de maximizare a profitului, pu­tând să-şi asume şi pierderi dacă astfel îşi îndeplineşte obiectivul statutar fun­damental de asigurare a stabilităţii preţurilor.

„BNR implementează politica mone­ta­ră adecvată realizării obiecti­vu­lui său fundamental (menţinerea sta­bilităţii preţurilor – n. red.), fără a urmări performanţe de ordin comercial cum ar fi maximizarea profitului. Totuşi, în activitatea băncii centrale există o pre­ocu­pare permanentă pentru admi­nis­trarea eficientă a resurselor aflate la dis­poziţia sa“, scriu reprezentanţii băncii centrale în raportul anual pe 2014.

BNR a fost în cea mai mare parte a anului trecut, cu excepţia lunilor aprilie, septembrie şi octombrie, în poziţia de debitor net al sistemului bancar, absor­bind lichiditatea din piaţă prin inter­mediul facilităţiii de depozit pe o zi. Banca centrală a pierdut astfel 135 mil. lei din operaţiunile de politică mone­tară, costurile cu absorbirea lichidităţii fiind mai mari decât veniturile din furni­zarea de lichiditate prin operaţiuni repo.

Banca Naţională a raportat anul trecut o scădere de 9% a cheltuielilor de ad­ministrare, la 45 mil. lei. Cheltuielile cu personalul au urcat totuşi cu 7%, la 277 mil. lei. BNR avea la sfâşitul anului trecut 1.863 de angajaţi, în condiţiile unei fluctuaţii de personal de 4,2%, mai mare decât în 2013.

Cel mai bun an pentru BNR din punctul de vedere al profitabilităţii a fost 2009, când a fost raportat un rezul­tat pozitiv de 4,6 mld. lei. Atunci a fost sin­gu­rul an de după izbucnirea crizei când re­zultatele BNR au mers în aceeaşi di­rec­ţie cu cele ale sistemului bancar. Băncile comerciale au avut în 2009 un profit agregat net de 800 mil. lei.

O parte din profitul de anul trecut, echivalentul a 756 mil. lei, a fost alocată pentru pierderi din 2013, în timp ce

43 de milioane de lei au fost fost direc­ţio­nate către rezervele statutare. Aproxi­mativ 80% din câştigul rămas, de 292 de milioane de lei, a fost virat la bugetul de stat, ca impozit pe profit.

Banca Naţională şi-a schimbat anul trecut auditorul, situaţiile financiare fiind audiate de EY, după ce în ultimii cinci ani banca a lucrat cu KPMG.