Ceauşescu a cerut taxă la podurile de la Feteşti şi Cernavodă. La trei decenii distanţă, traversarea rutieră a Dunării intră în era digitală

Autor: Ioan Dornescu 08.07.2015

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri a avut nevoie de câţiva ani de „analiză“ pentru a pune în practică un sistem care să permită şoferilor de pe Autostrada Soarelui să traverseze podul peste Dunăre de la Feteşti în mod civilizat, fără să fie obligaţi să aştepte la cozi kilometrice - sistem de interacţiune socială de notorietate înainte de ’89. Compania, care are pe mână bugete anuale de circa 1,5 miliarde euro, a plătit 200.000 euro pentru implementarea noului sistem, limpezind în sfârşit o problemă pe care Ziarul Financiar a pus-o pe tapet constant încă de acum trei ani.

„De-a lungul ultimilor ani CNADNR SA a analizat mai multe soluţii privind modalitatea de taxare, astfel încât fluidi­zarea traficului în zona staţiei de taxare Feteşti să fie realizată“, admit reprezen­tanţii companiei.

În lipsa unei variante optime de taxare, soluţia românească aleasă în ultimii ani în perioada aglomerărilor estivale a fost suspendarea temporară a plăţilor, măsură care a generat pentru CNADNR pierderi de milioane de euro.

Tariful de trecere pentru utilizarea podurilor între Feteşti şi Cernavodă, introdus în anul 1987, poate fi achitat, începând cu 30 aprilie 2015, printr-un sistem informatic similar celui utilizat pentru rovinietă.

Cu o săptămână înainte de lansare, premierul Ponta îi cerea fostului ministru al transporturilor ca sistemul să fie unul inteligent, „dar nu mai inteligent decât noi“.

Prin ordinul semnat de Ioan Rus privind stabilirea tarifului de trecere înregistrat prin intermediul sistemului informatic de emitere, gestiune, monito­rizare şi control al rovinietei (SIEGMCR), şoferii pot achita tariful cel târziu până la ora 24 a zilei următoare trecerii, la distribuitorii autorizaţi de CNADNR, prin sms (Orange, Telekom, Vodafone, Digi Mobil), respectiv în staţii de distribuire a carburanţilor auto (OMV, Petrom, Rom­petrol şi MOL). Plata cash a rămas valabilă doar pentru una din cele trei bariere.

 

Costuri diferite prin sms

„Tarifele aplicate la plata prin SMS sunt cele prevăzute de Ordinul ministrului transporturilor nr. 612/2015, la care se adaugă costul aferent utilizării serviciului de mesaje scurte. Costul total al achiziţiei peajului prin SMS este adus la cunoştinţa utilizatorului înainte ca acesta să confirme tranzacţia prin SMS“, spun reprezentanţii CNADNR.

Tariful impus prin ordinul lui Rus pentru un autoturism, în cazul unei treceri, este de 13 lei, TVA inclusă. Potrivit informaţiilor publicate online de cei patru operatori telecom, suma cu care este taxat şoferul unui autoturism la o trecere este: 2,5 euro - Telekom, 2,5 euro - Digi Mobil, 2,6 euro - Vodafone şi 2,7 euro - Orange. La acest tarif se adaugă şi TVA de 24%.

„Pentru achitarea peajelor la staţia de taxare şi la distribuitorii de carburanţi nu sunt generate costuri suplimentare faţă de cele prevăzute în Ordinul ministrului trans­porturilor nr. 612/2015“, spun reprezentanţii CNADNR, care precizează că operatorii au propria politică tarifară, dar suma pe care trebuie să o vireze este cea stabilită prin ordin.

 

Contract atribuit prin negociere

Contractul de servicii „Extinderea Sistemului Informatic de Emitere, Gestiune, Monitorizare şi Control al Rovinietei (SIEGMCR) - Colectarea prin mijloace electronice a tarifului de trecere“, în valoare de 811.760 lei, a fost atribuit la 11 martie asocierii UTI Grup – Altimate.

În baza acordului, obligaţiile asocierii selectate constau în servicii de dezvoltare a funcţionalităţilor specifice necesare integrării unui nou proces (flux de date), instalarea şi configurarea echipamentelor hardware şi a modulelor software dezvo­l­tate în mediul de producţie, garanţie şi mentenanţă necesare colectării prin mij­loace electronice a „tarifului de trecere“ în cadrul SIEGMCR, precum şi configurarea specifică a produsului „Trecere Pod Feteşti“.

„Procedura aplicată a fost negociere fără publicarea prealabilă a unui Anunţ de participare, conform art. 122 lit b) din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, cu modificările şi completările ulterioare, având în vedere că cele două societăţi sunt deţinătoarele drepturilor de proprietate intelectuală ale aplicaţiilor ce trebuie modificate în atingerea scopului proiectului“, precizează CNADNR.

 

Unul din patru şoferi nu a plătit în termen

În urma achitării tarifului de trecere la staţiile de distribuţie şi prin SMS a fost încasată, în perioada 30 aprilie – 30 iunie, suma de 10,1 milioane lei (2,3 milioane euro), cu TVA. În aceeaşi perioadă, şoferii care au tranzitat staţia de taxare preferând plata cash au achitat suma de 6,8 milioane lei (1,5 milioane euro), cu TVA.

În urma înregistrărilor camerelor amplasate în zona staţiei de taxare au fost detectate pe benzile marcate "e-tarif" un număr de 457.044 vehicule, pentru 341.257 dintre acestea regăsindu-se automat o plată efectuată în termenul legal.

„Pentru celelalte 115.787 vehicule detectate, înregistrările vor intra pe fluxul manual de verificare al agenţilor constatatori, existând următoarele posibilităţi: ori numărul de înmatriculare a fost detectat eronat, iar în urma corecţiei acestuia de către agentul constatator se regăseşte o plată efectuată în termenul legal, ori pentru acel număr de înmatriculare nu a fost efectuată nicio plată, urmând a se încheia un proces verbal de constatare a contravenţiei“, potrivit CNADNR. Compania nu a emis deocamdată procese verbale de constatare a contravenţiei pentru utilizarea podurilor fără a deţine peaj valabil, acest proces urmând să fie început în perioada imediat următoare, ulterior definitivării fluxului de emitere a sancţiunilor.

Dacă nivelul tarifelor pentru o trecere sunt cuprinse între 13 si 91 lei, în funcţie de tipul vehicului, amenzile sunt de zece ori mai mari.

 

 

Extinderea sistemului, după o nouă analiză

În prezent CNADNR SA este încă la stadiul de stabilizare a soluţiei implementate, iar după o perioadă de minimum 6 luni de aplicare a actualului sistem la podurile de la Feteşti – Cernavodă, urmează o analiză a mai multor indicatori, precum încasările din această perioadă, comparate cu traficul aferent, numărul de vehicule care nu au achitat tariful şi cărora li s-au aplicat sancţiuni contravenţionale.

Ulterior CNADNR va decide dacă este justificată extinderea acestui sistem şi pentru încasarea tarifului de trecere pentru podurile peste Dunăre de la Giurgeni- Vadu Oii, respectiv Giurgiu - Ruse.