Piaţa de tâmplărie, încă pe minus

Autor: Ioan Dornescu 02.08.2015

Vânzările de tâmplărie termoizolantă, cunoscută sub denumirea populară de „termopane“, au înregistrat o nouă scădere anul trecut, piaţa plasându-se la o valoare de 250-300 milioane euro. Relansarea investiţiilor din sectorul rezidenţial nu a reuşit să stopeze declinul vânzărilor, în lipsa susţinerii venite din partea investiţiilor publice, iar producătorii de ferestre au căutat să compenseze scăderea cererii locale printr-o expunere în creştere pe piaţa externă.



Piaţa locală de tâmplărie termoizolantă a scăzut anul trecut cu aproximativ 5-10%, ajungând la o valoare de 250 - 300 de milioane de euro. Sectorul de profile din PVC reprezintă aproximativ o treime din piaţa de tâmplărie termoizolantă, însă beneficiază de faptul că mulţi producători români de tâmplărie termoizolantă vând la export“, afirmă Alexandru Stânean, directorul general al companiei Teraplast din Bistriţa.

Principalele provocări ale anului trecut au fost atât lipsa investiţiilor, din sectorul public şi privat, cât şi faptul că pe piaţă se pune în continuare accentul pe sistemele de tâmplărie entry – level, mai ieftine şi cu performanţe scăzute din punctul de vedere al transferului termic. Astfel, principalul element în decizia de cum­pă­rare este cel al preţului cel mai scăzut, spune Stânean, adăugând că românii nu înţeleg că investiţia în ferestre este una pe termen lung. „Tentaţia unei ferestre ieftine urmează să fie plătită scump. O fereastră de calitate, cu un coeficient de transfer termic ridicat, va genera economii mult mai mari decât diferenţa de preţ faţă de o confecţie cu performanţe mai scăzute“, a dăugat el.

Şi Alexandru Oancea, marketing manager al VEKA România, subliniază că opţiunea consumatorilor pentru produsele mai ieftine, dar inferioare din punct de vedere calitativ, a fost un element de influenţă a pieţei anul trecut.

„Ne-am confruntat şi în 2014 cu lipsa de informare, însă am continuat eforturile noastre în direcţia educării şi a informării continue a utilizatorilor finali asupra principalelor aspecte ce trebuie considerate în cadrul procesului de achiziţie a tâmplăriei termoizolante“, a continuat reprezentantul VEKA.

 

Ferestrele româneşti ajung până în America de Nord şi Orientul Mijlociu

Ieşirea pe pieţele externe a reuşit să diminueze efectele traiectoriei descendente a pieţei, chiar dacă numai o mică parte din firmele specializate în producţia de tâmplărie termoizolantă s-au orientat activ şi spre componenta de export care, la nivelul actual, acoperă peste de 30% din totalul ansamblurilor de tâmplărie realizate pe plan local, arată Oancea.

„Pentru noi, această componentă dezvoltată tot mai mult de către partenerii noştri a reprezentat o oportunitate de a ne consolida poziţia pe pieţele deja consacrate (Italia, Germania, Austria, Elveţia, Bulgaria, Franţa, Canada şi SUA), dar şi de a pătrunde pe pieţe nontradiţionale, precum zona Americii de Nord şi Orientul Mijlociu“, mai spune managerul de marketing al subsidiarei grupului german VEKA.

Potrivit estimărilor sale, 2014 a însemnat pentru piaţa de tâmplărie termoizolantă un regres de aproximativ 5% faţă de anul precedent.

„Tendinţa pieţei de tâmplărie termoizolantă locală în 2014 a indicat un declin de aproximativ 10 -  15%, până la o valoare de 250 de milioane de euro, din cauza reducerii programelor de reabilitare termică, care au fost mai mult blocate, a situaţiei generale care a limitat investiţiile şi cheltuielile, dar şi a unui număr de proiecte noi relativ puţine“, afirmă Aurel Vlaicu, director de operaţiuni al companiei Gealan România, parte a VEKA după tranzacţia-surpriză derulată anul trecut prin care grupul german şi-a preluat competitorul conaţional Gealan. Ambele grupuri germane erau deja prezente în România la momentul tranzacţiei, subsidiarele locale continuând să funcţioneze ulterior ca entităţi distincte.

Vlaicu subliniază că o surpriză plăcută a venit anul trecut din zona proiectelor rezidenţiale noi, unde s-a înregistrat o dezmorţire a cererii de profiluri PVC, în vreme ce lucrările de renovare au fost pilonul principal în acest sector.

 

Aşteptări de echilibrare

„Pentru 2015 sperăm într-o stabilizare a valorii pieţei de tâmplărie termoizolantă. Piaţa construcţiilor rezidenţiale a înregistrat o creştere în 2014 şi sperăm ca stadiul lucrărilor pe această piaţă să ajungă şi la faza de tâmplărie în 2015“, declară reprezentantul Teraplast.

Compania lucrează cu peste 200 de parteneri care produc tâm­plă­rie ter­mo­izolantă utilizând sistemele de profiluri Teraplast, iar ponderea acestei linii de business în cifra de afaceri a companiei din Bistriţa a ajuns la aproape 20% în 2014.

Cifra de afaceri a Teraplast a crescut cu 3% anul trecut, până la 232 mil. lei (52,7 mil. euro), pentru acest an fiind preconizat un avans de peste 22% al acestui indicator. Preşedintele Consiliului de Administraţie al Teraplast, Dorel Goia, deţine 46,7% din acţiunile companiei, iar fondul de investiţii finlandez KJK Fund II controlează 10% din capital. Acţiunile Teraplast se tranzacţionează la BVB.

„Sperăm ca anul acesta să aducă stabilitate  şi constanţă în industrie,  însă din păcate cadrul actual nu ne va permite să vorbim de semnale pozitive, de creştere, nici anul acesta. Ne bazăm mai degrabă pe consumatorul final, care în contextul actual înclină spre decizii mai înţelepte în alegerea tâmplăriei termoizolante, bazate pe un raport calitate – preţ corect, pe calitate şi performanţă, şi mai puţin pe programele guvernamentale şi investiţionale care se lasă aşteptate“, spune şi directorul de operaţiuni al Gealan România.

Compania a încheiat anul trecut cu afaceri de 23,5 milioane de euro, similar cu nivelul din anul 2014, iar obiectivele pentru 2015 vizează un avans de 10% al vânzărilor.

„Am încheiat anul trecut într-un ton optimist, lansând premise pozitive în ceea ce priveşte evoluţia pieţei în 2015. Estimări favorabile există, în special din zona noilor proiecte imobiliare din Bucureşti şi de la nivel naţional. Este cu adevărat un lucru bun, mai ales că aşteptăm şi ne dorim să vedem modificări pe piaţa construcţiilor, acest lucru însemnând mai multe investiţii şi mai multe proiecte derulate pe termen mediu şi lung. De altfel, segmentul reabilitărilor ne aşteptăm să îşi pună amprenta asupra evoluţiei pieţei“, afirmă, la rândul său, reprezentantul VEKA.

Subsidiara locală a grupului german  a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri în creştere uşoară faţă de nivelul de aproximativ 16 milioane euro din 2013, potrivit datelor anunţate la finele lunii ianuarie. Rulajul include vânzările VEKA România şi livrări directe din Germania către firme locale. VEKA colaborează în România cu peste 180 de parteneri.

Producătorul german de sisteme de profiluri din PVC pentru ferestre, uşi şi rulouri VEKA a finalizat în vara anului trecut preluarea competitorului Gealan. Pe piaţa locală de profiluri activează şi nemţii de la Rehau.