„Piaţa de centre comerciale este polarizată: mallurile mari au performanţe, iar cele mici şi medii «sufer㻓

Autor: Andreea Neferu 18.07.2015

Prima parte a anului 2015 a fost marcată de deschiderea a două centre comerciale de dimensiuni mari, Mega Mall din Bucureşti şi Coresi Shopping Resort din Braşov, iar pentru tot anul nivelul total de livrări de spaţii comerciale moderne este estimat să ajungă la 220.000 de metri pătraţi la nivel naţional, faţă de 75.000 de metri pătraţi anul trecut. Într-o piaţă în care expresia “shopping la mall” a devenit extrem de uzuală apar şi proiecte noi, dar şi extinderi sau reconfigurări ale centrelor deja existente. Ce ar mai putea urma pentru mallurile şi proiectele de retail?



România are în prezent un stoc de spaţii comerciale moderne de circa 2,7 milioane de metri pătraţi, dintre care peste 1 milion de metri pătraţi sunt concentraţi în Bucureşti, potrivit datelor furnizate de firma de consultanţă imobiliară JLL. Chiar dacă prima jumătate a acestui an a adus două livrări de centre comerciale, Coresi Shopping Resort din Braşov în aprilie şi Mega Mall din Bucureşti în mai (cel mai mare proiect de acest tip dezvoltat în România în ultimii cinci ani), piaţa locală de retail mai are loc de creştere. Iar acest lucru se vede prin faptul că dezvoltatorii s-au apucat din nou de construit: în nord-vestul Capitalei se anunţă a doua fază a parcului de retail Colosseum, în est se construiesc centrele comerciale ParkLake şi Veranda Mall, în timp ce în Braşov israelienii de la AFI vor un nou centru comercial. „Piaţa locală de centre comerciale încă prezintă potenţial din punctul de vedere al noilor dezvoltări (…). Comparativ cu anul trecut, atunci când livrările de spaţii noi au înregistrat un nivel foarte scăzut, 2015 dă semnale pozitive cu un număr destul de ridicat de proiecte noi, cât şi extinderi anunţate, ce sunt susţinute de o cerere din ce în ce mai puternică din partea retailerilor”, spune Adelina Opriţa, consultant retail agency în cadrul JLL. Ea adaugă că în prezent gradul mediu de închiriere pentru centrele comerciale este de 90% în Bucureşti şi 80% în provincie.

Liana Dumitru, associate director retail agency în cadrul firmei Colliers International România, spune că centrele comerciale performante sunt cele cu un grad de ocupare de peste 98%, unde uneori există liste de aşteptare cu branduri care doresc să facă parte dintr-un anumit proiect, dar care sunt nevoie să aştepte 3-6 luni sau chiar mai mult pentru găsirea unui spaţiu disponibil.

 

Multe nume noi în piaţă

Anul 2015 a adus pe piaţă foarte multe noi branduri – de la cele de lux precum Marc Cain sau Roche Bobois până la cele de masă, precum Decimas, Pepco, Claire’s, şi chiar branduri din zona de food – Marks&Spencer Food, Nespresso. „Cel mai probabil acesta va fi trendul şi în următoarea perioadă - un număr crescut de noi intrări în piaţă, în general prin franciză, care încet-încet se vor uita nu doar la Bucureşti, ci şi la oraşele mari din provincie”, afirmă Luiza Moraru, head of retail al firmei de consultanţă imobiliară CBRE România. Ea mai spune că piaţa de retail este una polarizată, având în vedere că există un număr considerabil de centre comerciale mari care au performanţe foarte bune, existând un interes deosebit din partea chiriaşilor pentru a fi prezenţi sau a se extinde în acestea, dar la polul opus, există o serie de centre comerciale regionale de dimensiuni mici şi medii, care „suferă”, în contextul în care rata de neocupare este în creştere, iar vânzările chiriaşilor sunt în stagnare sau chiar scădere.

Chiriile pentru un spaţiu de 100 de metri pătraţi într-un proiect bun încep de la 12 – 18 euro/mp lunar în mallurile din oraşele terţiare şi ajung la 60-70 de euro/mp în marile malluri din Bucureşti, potrivit datelor ZF.

În prezent, cele mai „aglomerate” oraşe din ţară, în afară de Bucureşti, din perspectiva spaţiilor comerciale, sunt Piteşti şi Constanţa, în timp ce în Galaţi, Craiova sau Timişoara stocul de retail modern este mai mic. În medie, stocul de spaţii comerciale moderne la 1.000 de locuitori este de circa 142 de metri pătraţi, potrivit datelor furnizate de CBRE România, însă există oraşe unde raportul este de 7-8 ori mai mare, aşa cum este cazul Sucevei, cu 1.060 de metri pătraţi la mia de locuitori.

Spre deosebire de oraşele mari, unde se merge pe conceptul de mall, în localităţile mai mici se preferă proiectele de tip „retail park”. „Aceste concepte implică costuri mai mici de dezvoltare şi o durată de livrare mult mai scurtă, ceea ce permite operatorilor de retail o flexibilitate mai mare atât la nivelul costurilor cu chiria, cât şi al strategiei lor de extindere”, afirmă Liana Dumitru de la Colliers.

 

Doi investitori activi

Cei mai activi investitori din piaţa locală de centre comerciale au fost în ultimii doi ani fondul sud-african NEPI, precum şi compania franceză Immochan, parte a grupului Auchan. De altfel, fiecare dintre cei doi investitori a deschis în prima parte a anului 2015 câte un proiect nou – Mega Mall, respectiv Coresi Shopping Resort din Braşov.

După ce în 2014 au fost deschise doar trei centre comerciale noi în România, cu o suprafaţă cumulată de 75.000 de metri pătraţi, nivelul total de livrări pentru anul acesta este estimat la 220.000 de metri pătraţi. Mihaela Galaţanu, head of research în cadrul firmei de consultanţă imobiliară DTZ Echinox, spune că anul acesta se aşteaptă la o serie de intrări noi pe piaţa locală a retailerilor care au ajuns la saturaţie în ţări din regiune precum Polonia, Cehia, Ungaria sau Turcia.

„De asemenea, situaţia din Ucraina determină reorientarea către România a retailerilor cu o prezenţă extinsă în pieţe precum Rusia sau Moldova, şi care îşi direcţionează strategia spre vestul Europei. În general, percepţia noilor branduri despre România s-a îmbunătăţit”, afirmă Galaţanu. Ea mai spune că pe termen mediu, dezvoltările de centre comerciale vor viza extinderi sau reconfigurări ale proiectelor existente, dar şi noi investiţii în oraşele de dimensiuni cu potenţial.

„În condiţiile în care consumul va continua să fie pe o pantă ascendentă, veniturile populaţiei vor continua să se îmbunătăţească şi implicit cifra vânzărilor din comerţul cu amănuntul va înregistra creşteri notabile, retailerii vor continua să fie activi în piaţa locală, iar numărul noilor intrări va continua să se îmbunătăţească de la an la an”, spune Galaţanu.