Noul război al orgoliilor de la francezi: Tavares (Peugeot) contra lui Ghosn (Renault), fostul lui şef

Autor: Bogdan Cojocaru 03.08.2015
După ani de îngheţ cauzat de criză, în industria auto franceză a reizbucnit războiul  mărcilor şi al orgoliilor: PSA Peugeot Citroën vs. Renault.

Căpitanii „armatelor“ sunt Carlos Tavares şi Carlos Ghosn. Pieţele par să prefere strategia primului, un „dezertor“ de la Renault. Până acum doi ani Tavares era mâna dreaptă a lui Ghosn la Renault şi succesorul lui, conform pariurilor din industrie. Tavares a fost responsabil şi de uzina Dacia de la Piteşti.

„Revenirea în cursă“, cum este numită strategia PSA, se bazează pe relansarea prin creştere accelerată, ceea ce implică restructurarea operaţiunilor pe care producătorul auto le are în Rusia şi America de Sud, introducerea unor modele premium şi insistarea pe segmentele profitabile. Grupul a raportat pentru prima jumătate a anului vânzări de 571 de milioane de euro, cel mai bun rezultat începând cu 2011, scrie Bloomberg.

Printre factorii care au contribuit la această performanţă sunt reducerea cheltuielilor şi majorarea vânzărilor de autovehicule din gama superioară de preţ. Profitul operaţional a făcut un salt ameţitor de la 387 milioane euro la 1,42 miliarde de euro. Peugeot a livrat în total 1,55 de milioane de autovehicule, ceea ce reprezintă o creştere de 0,4%. În schimb, profitul operaţional al Renault a urcat cu „doar“ 47%, la 1,07 milioane de euro, rezultate „decente dar dezamăgitoare dacă sunt comparate cu saltul monumental al Peugeot“, spune Arndt Ellinghorst, analist la Evercore ISI. Investitorii par să creadă acelaşi lucru deoarece acţiunile Renault au înregistrat săptămâna trecută cea mai mare scădere din ultimii patru ani. Deşi compania scoate modele noi pe bandă rulantă, profitabilitatea nu i se îmbunătăţeşte prea mult, spun specialiştii. Marja operaţională a diviziei auto s-a situat la 3,1%, pe când cea a Peugeot a fost de 5%. Eforturile Renault de a-şi majora profitul sunt îngreunate de operaţiunile desfăşurate pe pieţele emergente. Strategia CEO-ului Carlos Ghosn s-a lovit de turbulenţele economice din Brazilia, Argentina şi Rusia, unde compania sa şi partenerul de alianţă Nissan sunt liderii pieţei. Tavares, de la Peugeot, a fost locotenentul lui Ghosn.